What is de verschil tussen openen, openmaken en opendoen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
13.1K
SimonV
7 jaar geleden
Volgens mij precies hetzelfde: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=opendoen&lang=nn

Antwoorden (4)

Het werkwoord openen kan in alle gevallen gebruikt worden.
Openmaken zeg je specifiek bij iets dat eerst gesloten is en door middel van een speciale handeling kan worden geopend.
Opendoen wordt volgens mij met name gebruikt als er iemand bij de deur staat en aanbelt omdat hij of zij graag naar binnen wil.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dan (in het laatste geval) iemand die al binnen is die de handeling van het opendoen uitvoert.
Amadea
7 jaar geleden
Openen, openmaken en open doen zijn synoniemen van elkaar.
Het werkwoord openen kan ook een andere betekenis hebben die niet overeenkomt met de synoniemen openmaken en open doen, nl. een tentoonstelling openen of een website openen, een winkel openen (laatste in betekenis een winkel starten).

De werkwoorden openmaken en open doen hebben vrijwel dezelfde betekenis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze 3 woorden kun je vaak door elkaar gebruiken, maar er is wel degelijk een subtiel verschil.
Opendoen gebruik je voor iets dat je ook weer makkelijk kunt dichtdoen. Een deur opendoen.
Openmaken gebruik je voor iets dat je niet (makkelijk) kunt dichtdoen; een cadeau openmaken.
7 jaar geleden
Dan heb je ook nog 'open maken' en 'open doen' (dus met een spatie er tussen).
Hierin is het woordje 'open' geen werkwoord.
Als ze dat willen afkorten, maken ze daar het werkwoord 'openen' van.

Mijn 'ezelsbruggetje' hiervoor is alles waarbij je zegt 'open maken' of 'open doen' je ook kan vervangen met 'dicht maken' of 'dicht doen'.

'Doen' klinkt minder formeel dan 'maken'. 'Doen' is eigenlijk té algemeen, evenals dat je bijv. zegt 'ding'. In een formele sfeer (bijv. vergadering) zeg je geen 'ding' en zeg je dus ook geen 'doen'.

En 'openen' is de overtreffende trap in het vormen van formele zinnen. Bijv. 'kan je de deur even openen?'. Dat zeg je tegen een onbekende waarbij je je netjes probeert uit te drukken, maar wel mag tutoyeren. Klinkt heel anders dan 'kan je ff de deur open doen?!?'.

Ook bijv. in handleidingen of bepaalde aanwijzingen (waarbij ze zich formeel proberen uit te drukken) zal je eerder 'openen' tegenkomen dan 'open doen' of 'open maken'. Tegengestelde van 'openen' is 'sluiten', dat klinkt ook een stuk formeler dan 'dicht maken' of 'dicht doen'. Daarom zal je ook 'sluiten' eerder tegenkomen in bijv. handleidingen of aanwijzingen. Bijv. een winkel zal eerder 'sluiten' gebruiken (richting de bezoekers) dan 'dicht gaan'.

Ik hoop dat het met al deze voorbeelden wel duidelijk is :-)