Wat betekent de uitdrukking een broodje aap?

op internet kom ik allemaal lastige woorden tegen.

een jaar geleden
in: Taal
1.9K
Thecis
een jaar geleden
Dat het een verzonnen verhaal is. Het is niet waar. Het verhaal is niet echt gebeurd.

Antwoorden (2)

Een broodjeaapverhaal (of kortweg: een broodje aap) is een verzonnen verhaal, waarin de hoofdpersoon meestal iets gruwelijks overkomt. Het verhaal wordt als waargebeurd doorverteld en er zijn best veel mensen die deze verhalen geloven. Broodjeaapverhalen spelen in op universele angsten en duiken soms over de hele wereld op als een soort mythe.

De naam broodjeaapverhaal is afgeleid van de titel van het boek Broodje aap - De folklore van de post-industriële samenleving uit 1978 van de Amerikaans-Nederlandse schrijfster Ethel Portnoy. Dit boek was een verzameling van deze gruwelijke verhalen.
SimonV
een jaar geleden
Een broodje aap is een uitdrukking die gebruikt wordt om iets te beschrijven dat niet waar is of een verhaal dat niet klopt. Het is afgeleid van het spreekwoord 'een broodje aap verkopen', wat betekent dat iemand iets verkoopt dat niet waar is.
10 maanden geleden