Veranderd een mens als hij macht krijgt?

Als dit klopt: Hoe komt dat, waarom gebeurd dat?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8041005/__Wilders__wat_doet_Pechtold_hier_nog___.html?p=30,1

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de relatie tussen het artikel en je vraag niet echt. Bedoel je of Wilders verandert door macht? Of dat Pechtold is veranderd door macht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig zijn er meer mensen die de vraag niet begrijpen, in relatie tot het artikel.
Dat sommige politici een beetje cabaret-achtig staan te doen heeft toch niets met macht te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Suzy, ik bedoel Wilders. Ik proef uit de krantenartikelen (en dat kunnen journalisten natuurlijk sturen), een hele grote arrogantie. "PVV-leider Geert Wilders herinnerde D66-leider Alexander Pechtold er dinsdag aan dat hij ooit aankondigde te vertrekken als de PVV aan de macht zou komen" Plus hij probeert al zijn punten te gooien alsof hij meer inspraak heeft nu. Zoals de koningin uit de regering, of in het begin dat alle overtredingen onder 130km zouden worden vernietigd. Hij wilde ook nog de eerste 10km te hard gratis maken (dus 140km?)
Ook over die dubbele paspoorten. Hij laat zien dat hij de hond is die erg aan zijn lijntje aan het trekken is. De toon is anders, dan van voor de verkiezingen. Voor de verkiezingen had hij stevige meningen, nu heeft hij keiharde meningen met de toon van arrogantie: ik heb nu macht omdat het regeerakkoord er ook via zijn hand is gekomen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, ik zie vooral het gedrag dat onder politici heel normaal is. Wat betreft de dubbele paspoorten kan hij niet anders: hij heeft destijds bij het debat over het dubbele paspoort van Albayrak expliciet geroepen dat hij precies hetzelfde zou doen als het ging om een bewindspersoon met een Zweeds paspoort. Hij kan nu moeilijk terugkrabbelen, al pakt hij deze zaak in werkelijkheid een stuk milder aan dan destijds. Wat betreft Pechtold: Pechtold roept dat Wilders aan de touwtjes trekt in het kabinet. Dat Wilders hém vervolgens weer herinnert aan een eerdere uitspraak (zoals de eerdere uitspraak van Wilders over een Zweeds paspoort ook breed is uitgemeten) is 'normaal' onderdeel van het politieke spel in de Kamer. Wat betreft 'punten gooien alsof hij meer inspraak heeft': het is zijn werk om standpunten van zijn partij voor het voetlicht te brengen. Wat geeft je het idee dat dat anders is dan al die andere partijen? Dat verhaal over de koningin uit de regering geeft me bijvoorbeeld een ongelofelijke D66-flashback, en de PVV is ook bepaald niet de eerste partij die roept dat de maximumsnelheid wel omhoog mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid: het staatshoofd uit de regering, dat wil de PVV al heel lang, dat is niets nieuws.

Het beste antwoord

De mens veranderd niet als hij macht krijgt, maar kruipt wel uit zijn schulp! Dan pas zie je de ware aard van "het beestje".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nogal algemene vraag.
Het enige juiste antwoord is, het zou kunnen. Maar het zou ook zomaar niet kunnen gebeuren. Ligt ook een beetje aan hoeveel macht en waarover en natuurlijk aan de persoon die die macht krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pechtold is hier degene die Wilders op een troon zet. Wilders reageert hier slechts gevat op, wat ik hem niet kwalijk kan nemen. Dus ik kan hier niets van egoïsme of zelfoverschatting van de heer Wilders bespeuren.

En ik ben geen aanhanger van Wilders en heb bij de afgelopen verkiezingen op Pechtold gestemd. En toch blijf ik objectief. Misschien zou jij dat ook moeten doen...

Toegevoegd na 3 minuten:
In je vorige (verwijderde) versie van deze vraag haalde je ook een ander artikel tevoorschijn, waar de heer Wilders stelt dat het koningshuis niet langer lid van de regering zou moeten zijn, maar slechts een symbolische functie zou moeten hebben. Een begrijpelijk verzoek, omdat dat ten goede komt aan de democratie.
En ook hier zie ik niets waar ik Wilders iets van zou kunnen "beschuldigen".
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8041825/__PVV__staatshoofd_uit_regering__.html?p=27,1

Dus ik snap je punt niet helemaal, denk ik...

Toegevoegd na 26 minuten:
Oh, en een antwoord op je vraag waarbij ik ervan uit ga dat je geen artikelen hebt bijgevoegd:

Ja, dat kan. Je verantwoordelijkheidsgevoel kan sterk toenemen waardoor je een stuk objectiever wordt en minder egoïstisch.
Macht kan echter ook negatief werken, doordat je mogelijkheden kan gaan zien die jou persoonlijk ten goede komen. En om dan niet aan die verleiding toe te geven is lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, macht verkrijgen is een ontwikkeling in iemands ego. Ontwikkeling is verandering. Even in het midden gelaten of dat goed of fout is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja. Vaak worden mensen arrogant en gaan ze zich beter voelen dan anderen.
kijk maar naar bono van U2 hij is beroemd en denkt daarom dat hij macht heeft en de politicus mag gaan spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan wel denk ik.of de persoon wordt een echte dictator,of de persoon wordt menslievend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Macht heeft een nare klank, maar hoeft per definitie niet altijd verkeerd te zijn.
Macht kan ook op een goede manier toegepast worden, ter dienste van de mensheid.
Dus ook als je macht krijgt kan dit op een goede manier toegepast worden, de keuze ligt bij jou.
Er zijn mensen die absoluut niet met macht kunnen omgaan, zij gebruiken de macht ter verheerlijking van hun eigen ego.
De gevolgen laten zich zien, kijk maar om je heen in de wereld.
Wat dhr Wilders bedoelt wat Pechtold hier nog doet, is naar aanleiding van Pechtolds uitspraak dat hij zal emigreren als Wlders aan de macht komt.
Pechtold wordt met zijn uitspraak geconfronteerd op een leuke humoristische manier.
Dat heeft verder weinig met macht te maken.