Bestaat er een leven zonder doel?

Stel je bent niet gelovig, waar leef je dan nog voor?
Vooral onder de jeugd een prangende vraag.

Toegevoegd na 18 minuten:
De vraag wordt niet goed gelezen, bestaat er een leven ZONDER doel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/zingeving-halen-mensen-leven-god.45023
Dit lijkt wel een beetje op jou vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de evolutie theorie: overleven en kinderen verwekken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minstreel dat was niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom ook bij reacties....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik put mijn kracht uit de wetenschap. Mijn aversie is juist het geloof, zou ik zeg 200 jaar eerder geboren dan zou ik waarschijnlijk zeer depressief zijn geweest, en er zelf een eind aan hebben gemaakt. Ik respecteer overigens wel andermans mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doel van het leven is niet anders dan het te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag weer Ed!+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men zegt dat een jood altijd een vraag met een tegenvraag beantwoordt. Ik ben geen jood,maar toch een tegenvraag: Suggereer jij, Ed daarmee,dat als je niet gelovig bent je eigenlijk hoort te leven?
Behalve geen jood ben ik idd niet gelovig,maar dar weet je al. Maar ik heb veel dingen om voor te leven. ik kan me dan ook niet voorstellen,dat alle redenen om te leven in het feigieuze vlak liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik (45, heb de jeugd al even achter me liggen)heb niet echt een doel waar ik naar toe leef, mijn doel is genieten, mijn kinderen grootbrengen, liefhebben, kortom Leven.
Mijn 15 jarige zoon leeft om zoveel mogelijk plezier te maken
(had hem even je vraag gesteld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Ik begin 'uit te kijken' naar je vragen eddijst!
Jij krijgt van mij een dikke plus !!!
(ps. bedankt voor de nominatie!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik mij ook af, aangezien ik geloof en er in mijn ogen niks gebeurt zonder reden. plus 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt veel vragen over de mens, ego, doel etc. Ik kan je aanraden om Al-Ghazali te lezen. Hij legt duidelijk uit hoe de mens in elkaar zit, het hart, de ego, etc. o.a. in: de weg tot het geluk (nog wel te vinden in de bibliotheek of deels op www.ghazali.org http://www.ghazali.org/books/alchemy/index.htm)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afwachten hoe het zal gaan
Afwachten waar je zult staan
Afwachten hoe het gaat lopen
Afwachten of het zal verkopen. Afwachten hoe het draait
Afwachten hoe de wind waait
Afwachten of hij het doet
Afwachten of het wel moet. Afwachten wat gaat gebeuren
Afwachten of het op zal fleuren
Afwachten of het nog beter wordt
Afwachten of het lang duurt of kort. Alles blijft afwachten in het leven
Dat is voor allen een vast gegeven
We kunnen niet in de toekomst zien
En dat is ook maar goed, misschien..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje eddijst

Het beste antwoord

Ik denk dat het voor sommigen helaas bestaat en dat vind ik zeer verdrietig.

Er zijn mensen die 'doelloos' leven. Meestal geeft het hen geen goed gevoel.
Want het is fijn om een doel in je leven te hebben, ook waneer je niet gelovig bent, kunnen mensen heel goed een doel stellen.

Jouw vraag;' Stel je bent niet gelovig, waar leef je dan nog voor?'
Voor mij persoonlijk kan dit niet!
Ik ga er vanuit dat we wel degelijk een 'doel' hebben om voor te leven, het leerproces, wetend dat je één bent met de Goddelijke Energie. Mijn doel is leven, leren, ont-wikkelen, groeien, Liefde! Er zijn voor anderen en mezelf!

Wat betreft de jeugd, zij verschillen hier natuurlijk ook in.

Ik heb zelf vier kinderen en heb geprobeerd ze mee te geven dat wij hier op aarde niet voor niets zijn, dat we deel zijn van het Goddelijke en dat ons leven een leerschool is, dat het belangrijk is om een doel in je leven te hebben en zij beseffen dit gelukkig.

Ik heb één van mijn kinderen eens horen zeggen;'mama, ik vind alles zo doelloos', zij was toen depressief. Nu zij daarvan weer hersteld is, lijkt zij wijzer als ooit te voor en gaat er voor! leven wil zij in liefde, in het goed zorgen voor zich zelf, kijkt achterom en ziet wat zij daarvan heeft geleerd. Kijkt nu vooruit en wil zich ont-wikkelen, dat is haar doel nu.

Dus leven zonder een doel, nee, dan word je meestal depressief en voel jij je ellendig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je vraag; Bestaat er een leven zonder doel; nee!
Je hebt een doel nodig om te léven!
Het leven IS, jij Bent! Maar als dat doeloos is, dan is het donker, m.i..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (55)

In mijn ogen leef je om je toekomst en eventueel dat van je kinderen veilig te stellen.

Toegevoegd na 46 minuten:
Ieder mens heeft een doel,al is het maar de dag door komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je persee ergens in geloven dan?
Natuurlijk bestaat er een leven zonder doel!
Ik doe het al 38 jaar;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat lukken Kwebbel ik al 45 jaar, makkelijk te halen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha goed zo Nelly;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baas boven baas,nog één maandje en dan ben ik 75!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie leeftijd koelmoesje!
Geef je ook een feestje?
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, is het leven dan doelloos? Strikt genomen wel. Mij lukt het ook al behoorlijk wat jaren. Maar toch is er een doel. En wel het doel dat je er zelf aan geeft. Dat dat doel arbitrair is, is niet relevant. Het is *mijn* doel, en daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw doel (als je het mij vraagt he): de wereld een beetje vrolijker, kleurrijker, lichtvoetiger maken!
gewoon door er te zijn!
niets doelloos kwebbelvrouw!!!.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent 1 van de weinige die me door heeft Kundalini;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik HHHHOOUUUUWWWW van JOOOUUWW
Jij hebt wat ik niet heb.. Ik ben zo ernstig (maar lach graag!)
Daklozen hebben geen doel denk ik, ze leven van dag tot dag, wel heel zielig vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ze hebben wel een doel! OVERLEVEN!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zie ik meer als een strategie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan die van een wel heel lang termijn, maar je hebt gelijk het is wel een vorm van overleven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit ook heel erg Giwenda!
Er bestaat vast een leven zonder doel. Maar of je dan echt kunt spreken van 'je leven leven'... dat durf ik niet te zeggen.

Wel weet ik dat ik, ookal ben ik niet gelovig, wel een doel kan hebben. Namelijk mijzelf ontwikkelen, om uiteindelijk in staat te zijn andere mensen goed te kunnen helpen.
Daar geniet ik van, daar wil ik voor leren.. daarvoor wil ik een beter mens worden.

Dát is mijn doel :)
-----
niet te vergeten: genieten van het leven! Doel #2 ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je doel mensen te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje ed :) en niet te vergeten: genieten van het leven he? ;)
Ik denk dat je leeft om gelukkig te zijn/worden. Dat je kunt genieten van de dingen waar je blij van wordt.
Dat kunnen je kinderen zijn, of iets anders.

Ik denk dat de meesten dit als een doel hebben gesteld. En dat alles wat ze doen is alleen maar om dit te kunnen bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leven heeft helemaal geen doel, dat hebben mensen er van gemaakt omdat ze anders zenuwachtig worden. het leven IS . als mens geef je er betekenis aan.
Als doel zou je kunnen stellen voor de jeugd , Wordt wie je werkelijk bent zonder nikes , audi a4 of twitter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag heb ik zelf al enige tijd gesteld, omdat ik oprecht geinteresseerd was in de antwoorden.
Er kwam uit dat heel veel mensen zingeving halen uit hun relatie, kinderen, en uit het leven zelf.
Ik was er zeer door verrast.

Toegevoegd na 30 seconden:
terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je geloof nodig hebben om ergens voor te leven?

Ik leef voor wat ik in dit leven kan zijn en bereiken, niet voor wat een vage oppermacht vindt van wat ik doe. Om me tijdens mijn leven te ontwikkelen. Wellicht om in de toekomst mijn kinderen het beste te bieden. Om een deel te zijn van de wereld om me heen. Om een positieve invloed te hebben op die wereld.

Wat heeft wel of niet gelovig zijn daarmee te maken? Ik vind het zo al wel doel genoeg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging: je vraagt ook "waar leef je dan voor?" Het antwoord daarop is al snel een doel. Maar dan een ánder soort doel dan je suggereert met 'gelovig zijn'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag wordt massaal verkeerd gelezen.
Bestaat er een leven zonder doel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom denk ik er nog over na ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven dat dit leven een simulatie is van een Goede perfectionerende God, die zijn simulatie laat meeperfectioneren, geeft kracht,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké. Dat is vast heel fijn voor je dat je dat idee hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Een niet gelovig mens heeft dezelfde doelen als een wel gelovig mens: degenen die hij of zij zichzelf oplegt.

Als je voor jezelf geen doel kunt verzinnen, dan heb je een leven zonder doel. Als je hier wel een invulling aan kunt geven, dan heb je een leven met doel. Wat dit doel dan is, is voor eenieder persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het leven heeft geen doel ; het is als een reis, waarbij het de reis is die telt en niet het einddoel. Je bent nu eenmaal hier en daar maak je het beste van, hier en nu voor de mensen om je heen, en indien mogelijk voor later voor de mensen die na je komen -of je die nu zelf hebt gemaakt of niet, we zijn allemaal mensen.

Natuurlijk zijn er meer dan genoeg mensen die leven als 'na mij de zondvloed'. Ik kan me zelf absoluut niet voorstellen dat je daar gelukkig mee wordt of zelfs tevreden mee kunt zijn, maar ze zijn er, en ze zijn er legio. En jammer genoeg gaan ze niet vanzelf dood, dus blijkbaar valt er genoeg op los te leven zonder doel. Alleen doe ik daar persoonlijk niet aan mee.

Maar ik leef niet met een memento mori ; want daarna is het voor mij afgelopen. Alles wat ik wil bereiken zal ik hier en nu moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hebt je al wat bereikt?
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh jee, ja hoor. Ik was alleen niet van plan er binnenkort al tussenuit te knijpen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Een leven zonder doel bestaat inderdaad niet. Het is onmogelijk dat iemand geen doelen heeft. Doelen houden je op de been.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psies +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist!
+1
Waar leven dieren voor? Een mier, een mug, een teek.
Die hebben geen doel, anders dan hun instincten te volgen .... en dood te gaan, eventueel als voedsel voor een ander dier.
Ja, in die zin bestaat er een leven zonder doel.

Of heb je het toch over een mensenleven?

Dan vind ik de vraag te ver gaan om er hier in een kort bestek op te kunnen antwoorden.
Dan zou ik hele theorieen kunnen loslaten over karma,
wedergeboorte en verlichting.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oke,
ik neig naar "nee" als antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dieren zijn er voor de mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ja het leven van mensen die gek zijn bijvoorbeeld. Die psychologisch ziek zijn bijvoorbeeld, die mensen leven zonder enige doel. Ze hebben niks meer bereiken volgens mij..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo kan je er misschien van buitenaf tegenaan kijken Babyfaced, maar ik denk dat zij het zelf niet zo ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een niet uitgesproken doel is ook een doel.
Dat zou kunnen als je:

- Geen kinderen krijgt

Als je kinderen krijgt geef je je genetisch materiaal door en dat is in de natuur in het algemeen het doel op zich.

- Geen andere kinderen / mensen verzorgt

Hoewel in de Biologie lang werd gedacht dat het alleen maar gaat om doorgeven van eigen genen (voor de instandhouding van de soort), is nu wel duidelijk dat altruisme in de natuur ook voortkomt en ook voordelen heeft.

- Geen sociale interacties hebben

Mensen zonder kinderen kunnen hun leven doel geven door anderen te helpen, door sociale interacties of werk. In de natuur komt het ook voor dat organismen zich niet voortplanten, maar wel zorgen dat anderen dat wel kunnen (o.a. bij bijen en mieren).

Ik denk dat je het wel heel bont moet maken om beslist geen doel te hebben in dit leven, of een ontzettende pessimist te zijn om er geen doel in te zien.

Ik denk dat ik je diepere gedachte achter de vraag wel begrijp. Ik ben zelf ook wel gelovig, maar twijfel ook vaak. Het geloof is voor mij wel een houvast (levenshouding), maar als het er op aan komt denk ik dat er na dit leven niets meer is en dat juist dit leven alles is wat je krijgt. Je kunt er dan beter wat van maken.

Ik kwam enkele leuke citaten tegen in een profielwerkstuk:

« Of het leven nu zin heeft of niet, je leeft toch. » (Paul Breter)

« De zin van het leven ben je zelf. » (Jules Deelder)

« De zin van het leven is de zin om te leven. » (Remco Campert)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je doel in je leven niet zijn zoveel mogelijk geld te verdienen of beroemd te worden of iets dergelijks? Volgens mij hoeft een doel niet noodzakelijk te maken te hebben met het helpen van andere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.............je kunt er dan beter wat van maken.........
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat vind ik ook, maar je vroeg of het leven ook volstrekt zinloos kon zijn. Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat dit wel heel erg moeilijk is (en zinloos).
Een ieder van ons heeft een hunkerende behoefte aan een doel in zijn leven.
Een groot deel van onze verveling, frustratie, rusteloosheid en in sommige gevallen agressie, komt doordat wij niet weten waar wij in het leven naartoe willen;
Maar wanneer wij een doel voor ogen hebben, die onze algehele toewijding waard is, zullen we merken dat veel van onze problemen wegvallen.
Er is geen tijd meer over om ons te vervelen. De overtollige energie die daarvoor onrust in ons lijf veroorzaakte, wordt nu optimaal gebruikt om onze doelen te bereiken. Onze wilskracht wordt met de dag sterker en we ontdekken onze wijsheid, die diep in onze ziel verborgen zat;
Daarmee kunnen we ons doel bereiken.
Vanaf dat moment worden we ons geleideljik bewust van onze ware natuur die altijd volmaakt blijft.

Als we een doel in het leven hebben, krijgt ons leven betekenis en dat maakt ons gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Door de wijze waarop je de vraag eerst stelde wordt hij nu massaal verkeerd gelezen. De meeste mensen zien in de vraag 'Bestaat er een leven zonder doel' het woord 'leven' als hun eigen leven: waarvoor leven wij? Ik lees de vraag als: bestaat er (überhaupt) een leven zonder doel? Een doel hebben impliceert dat het ergens voor dient. Dus neig ik in mijn antwoord naar: Nee, er bestaat geen leven zonder doel. Mijn inziens heeft al het levende organisme op aarde een doel. Bacteriën hebben een doel (medicijnen, afvalverwerking), de flora heeft een doel (energie, zuurstof, waterkringloop, voedsel), de fauna heeft een doel (voedsel, bemesting, bevruchting). Allemaal een doel in ons ecosysteem. De mens (als onderdeel van de fauna) is een levend organisme dat kan nadenken en op termijn kan plannen, maar heeft eigenlijk geen rol van betekenis in het ecologisch systeem (zonder menselijk leven blijft de flora en de fauna ook wel bestaan) en heeft zichzelf dus doelen gesteld. In de oudheid: overleven. In de (late) Middeleeuwen: overleven en overheersen, rijkdom, expansie en de laatste tijden overleven, kennis vergaren, expansiedrift richting ruimte. Daarnaast geeft de mens zichzelf persoonlijke doelen, daar ontleent de mens zijn bestaansrecht aan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het doel van menselijk leven wel eens betwijfel, al vind ik het wel prettig dat ik besta. Ik kan me niet voorstellen dat de evolutie in al haar wijsheid geen idee had wat het doel van menselijk leven zou zijn. Misschien hebben we het nog niet gezien?

Toegevoegd na 2 minuten:
Het meest nutteloze leven vind ik trouwens een teek. Ik kan me niet voorstellen wat daar het doel van is, behalve irritatie en last.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Ed. Sinds wij op GV zitten hebben wij allen het doel zoveel mogelijk punten te verzamelen waar wij overigens verder niets voor kunnen kopen. Ook al hadden onze levens voor GV bestond misschien geen doel, nu hebben wij er een; er is niet meer aan te ontkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zal je wel meer doelen hebben in het leven.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk jongen. Was maar een geintje.
Ja, alles is per toeval ontstaan ("het leven").. heel doelloos..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje een vreemde vraag..
je hebt mensen die zich te laat realiseren welke doelen ze graag zouden willen bereiken, (en daardoor opgeven)
mensen die zichzelf barrieres opleggen waardoor ze geen doelen kunnen bereiken,
mensen die niet bewust van het feit zijn dat ze uberhaupt doelen kunnen stellen,
maar eigenlijk bestaat er geen leven zonder doel, dat is een illusie die als realiteit wordt gezien, men denkt dat hij of zij geen doel heeft, maar dat is omdat die persoon nog geen doel heeft kunnen stellen of omdat diegene niet weet wat hij/zij graag wilt..

wat het doel is? kan men niet in 1 woord uitleggen, sommige zien dit als geloven, maar dan hangt het maar net vanaf waar je in gelooft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doel van je leven is de zin van het bestaan.
Er is dus altijd een doel, want we bestaan.
amc
14 jaar geleden
Het feit dat we in staat zijn om deze vraag aan onszelf te stellen, brengt ons eigenlijk verder weg van het doel van ons leven. We zijn niets anders dan dieren met wat extra denkvermogen om te compenseren voor ons gebrek aan kracht of andere soort eigenschappen (denk aan giftanden of klauwen). Maar we blijven in feite nog steeds dieren. Andere dieren vragen zich ook niet elke dag af waarom ze bestaan. Die overleven en reproduceren. Omdat mensen geen natuurlijke vijanden meer hebben en zeker niet met uitsterven bedreigd worden, hoeven ze niet perse te doen waar ze voor gemaakt zijn, maar dat blijft nog steeds het idee erachter. Volgens mij dan he, maar ja wie bent ik eigenlijk? En wat is mijn doel in het leven? :-S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed over na gedacht.
+1
Nee, ik denk niet dat het mogelijk is om te leven zonder doel. Ik denk dat het voor mensen simpelweg niet mogelijk is om dat gedeelte van ons gedachten uit te schakelen waarin je doelen creeërt.

Denk er maar eens over na:

Als je besluit om geen doel meer te stellen; dus geen ambities, niets dat je wilt bereiken, niets dat je wilt doen, maar geniet je wel; dan leef je om te genieten.

Als je niets wilt bereiken of doen, maar je geniet ook niet, maar je komt wel je bed uit om voor je gezin te zorgen en/of de planten water te geven, dan is het je doel om voor anderen te zorgen.

Als je niets wilt bereiken of doen, je geniet niet, je zorgt niet voor anderen maar je eet en drinkt wel, dan is het je doel om jezelf in leven te houden.

Als je niets wilt bereiken of doen, je geniet niet, je zorgt niet voor anderen en ook niet voor jezelf... dan ga je dood.

Kortom; een leven zonder enig doel is niet mogelijk; daar sterf je aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Je hoeft je dus niet druk te maken over wat het doel van het leven is. Dat doel is moeilijk te bepalen in een beweeglijk perspectief waaraan het bestaan onderhevig is.
Je kunt je wel het doel stellen nieuwsgierig te zijn. (en te blijven) Het prangende van de vraag van de jeugd is dus hoopgevend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Of je nou gelovig bent of niet maakt niet uit denk ik. Het maakt niet uit of je nou een doel hebt of niet. Gelukkig komt er zo af en toe iets om de hoek kijken, heb je dan een doel? Ik denk het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker.
Als je het mij vraagt bestaat dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk ik ook.
+1
Moeilijke vraag. Ik zie de mens als een stad met bestuur. Er is altijd bestuur. Is het je verstand niet, dan kan je ego het overnemen... en die vindt wel iets dat het wil van het aardse leven.. maar het ego zorgt vaak niet goed voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar.
+1
Mijn streven is het bereiken van een leven zonder doel.
Maar ja...da's dan toch ook weer een soort doel.

Completely freed from yes and no;
great emptiness charged within;
no questions, no answers;
like a fish, like a fool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seks, drugs and rock 'n roll.

Live quick, die young.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan je leven met een ideaal of het doel om iets te bereiken in het leven !

Voorbeeld :

Ik word dokter omdat ik mij wil inzetten voor de gezondheid van mensen !

Ik word leraar om dat ik mij wil inzetten om goed onderwijs te geven aan kinderen of volwassenen opdat ik op deze manier iets kan bijdrage aan de opvoeding vzn deze mensen !

Ik word agent zodat ik iets kan doen voor de bescherming en welzijn van onze burgers !

Merk op iedereen heeft een ander levensdoel !

Of je kan ook een leven leiden zonder "inhoud" =
een doelloos bestaan !

Bijvoorbeeld ik kan niet leven zonder alkohol of drugs !!

Uiteindelijk zijn wij zelf verantwoordelijk voor het zinvol of niet-zinvol bestaan van ons leven !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar de meeste mensen verlangen naar een doel in hun leven. Zo zitten ze in elkaar, toevallig of bewust zo geschapen .... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verslaafden hebben een beperkt doel in hun leven, hun volgende shot .... dat komt dicht bij doelloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas waar.
+1
In principe heeft het leven (bestaan) geen doel. Of we er nu wel of niet zijn, is niet van invloed op de kosmos (heelal). Je mag je ook afvragen waarom dat laatste bestaat/ Geen flauw idee. Sommige mensen kunnen zich zo’n doelloos leven niet voorstellen en hebben mede om die reden een god gecreëerd en op die manier een doel.
Nu je er toch bent, kun je er toch beter iets leuks en aangenaams van maken. Een van de manieren is een doel of doelen voor je zelf te creëren. Die moet je voor je zelf maar invullen, dat lijkt me het beste. Een suggestie hierbij: laat je medemens daar ook van profiteren, dan wordt het leven nog leuker.

Toegevoegd na 2 dagen:
Help, weer een minnetje. Waarom zeg ik toch alles verkeerd? Of ben ik de grote onbegrepene?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder heeft z'n eigen doelen. De zin is verder heel beperkt. Ook als het doel is de mensheid te verbeteren. Of de aarde te redden. Op universele schaal is het allemaal niet belangrijk.
Overigens is het een volstrekt belachelijke veronderstelling dat een mens geen doel heeft om voor te leven als men niet in een god gelooft. Je zou bijvoorbeeld als doel kunnen hebben om die stakkers gerust te stellen die hun hele leven doodsbang zijn dat ze eeuwig in de hel zullen branden en gemarteld worden omdat ze een keertje gemasturbeerd hebben oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeuwig branden is gewoon een andere uitdrukking voor eeuwig vernietigd zijn. Sommigen verdienen niets meer dat dat. Een God die zijn schepselen eeuwig laat lijden voor een tijdelijke misdaad is geen God maar een satan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommigen verdienen niets meer dat dat. gij zult niet oordelen
Het leven heeft geen doel. Het leven is gewoon het leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat je niet kan leven zonder doelen.

Als je voor jezelf helemaal geen doelen stelt, kom je ook nergens. Eigenlijk maakt het ook niet uit op welk vlak het doel zou zijn.

Of het nou sociale contacten, wereldverbeteren, eigen belang zijn (etc.) , door het behalen van je eigen gestelde doelen wordt je bevredigd.

Het leven zonder doel, is net zoiets als voetballen zonder voetbal. (ben geen voetbal fanaat ofzo maar vind dit de beste vergelijkint).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doel van het leven is zomaar leven, zomaar zijn, en zo veel mogelijk genieten. That's it.

Toegevoegd na 9 minuten:
Genieten waarbij het streven is anderen daarin op zijn minst niet te benadelen, maar juist erin te betrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je een kasplantje bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je dat dan willen, een kasplantje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marie Het is niet je "doel" om geknuffeld te worden want je hebt er geen besef bij. Het overkomt je gewoon. @Ed Of je dit zou willen of niet staat er buiten. Mijn reactie is een antwoord op je vraag. Als je totaal geen hersen activiteit hebt, dan kun je ook geen doel hebben. Een doel heb je al als je de simpelste dingen wilt doen. Bijv. een glas water paken, dan is het je doel om dat te doen/bereiken.
Niet voor Van der Sar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahah + voor de humor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor het grapje.
Een doel is dus iets wat je wil bereiken, een eindpunt van de reis. Wanneer je dat niet hebt hoef je ook niets te doen in je leven. Je leeft dus nergens voor. Zelf vind ik het geen leven als je geen doel hebt. Wanneer je iets bereikt, ben je meestal blij of trots, dus het leven zou ook veel minder bijzonder zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoekt en u zult vinden. Als je niet zoekt zul je ook niets vinden, ook al vind je niet dat waar je naar op zoek was. Serendipiteit heet dat. Het merendeel aan (wetenschappelijke) ontdekkingen wordt per ongeluk gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf voorzien in je eerste levens behoeften is een doel die iedere persoon op de wereld heeft.
Ieders doel is morgen te halen, iedere dag weer. Zeker bij de jeugd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
David, koning van Isreal (10e eeuw v Chr.) vond van wel!

En voor die lef heeft om de hedendaagse uitleg van toen te horen: http://imedia.audioserver.nl/10628090/2010-03-10-1000.mp3

Niet veel tijd? Spoel dan door naar 0:35:09 (u:mm:ss)

Verras me!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elk leven heeft zijn doel,
elke vraag kent zijn antwoord.
Er is uiteraard een leven zonder doel, slechts is het dan onzinnig om te blijven volhouden dat dit een leven is.
de doel des levens is LIEFDE, niets meer niets minder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De vraag geeft het antwoord al.Als je een leven ZONDER doel leeft dan ben je zoekende naar een doel.En het zoeken naar iets om het leven te verbeteren is wat de mens de kwaliteit van leven heeft doen verbeteren

Natuurlijk kan het leven zonder doel op zich ook een doel zijn,kijk naar mensen die mediteren.De dood is nog steeds en zal ook altijd het grootste mysterie zijn wat op aarde te vinden valt,juist omdat het zoveel verschillende versies van doelen kent.

Toegevoegd na 21 minuten:
(en de dood is ook iets wat eigenlijk doelloos is om over na te denken,het kent immers geen antwoord,maar waar iedereen wel een idee of mening over heeft)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Er bestaat een leven zonder doel.

En geloof me, het bevalt me niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan me voorstellen jeroenla.
Ik denk het niet. Want als je echt geen doel hebt waarom zou je dan doen wat we nu allemaal doen? Slapen, opstaan, werken, slapen, opstaan, werken, weekend..... Nee, misschien is het hebben van geen doel wel een reden tot zelfmoord voor mensen.

Ik denk dat we daarom altijd voor onszelf een doel zoeken. Dat kan zijn in de vorm van een geloof wat ons uiteindelijk zal leiden tot een gelukkiger bestaan in het hiernamaals.

Mensen met kinderen zullen als doel hebben om hun kinderen gelukkig te maken en er altijd voor hun te zijn.

Mensen met een leuke baan hebben als doel om die baan succesvol te doen.
Mensen zullen uiteindelijk altijd gaan zoeken naar een doel in welke vorm dan ook om het leven aangenaam te maken, want een leven zonder doel? Ik kan het mij niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord.
+1
ieder organisme leeft om zich voort te planten,
in de zwangerschap krijgt het kind al heel snel geslachtsorganen. en meisjes beginnen dan al meteen met ei-cellen maken, en jongens beginnen ook al heel snel met zaad-cellen te maken, al ver voor je ze eigenlijk nodig bent.
leven stelt de voortplanting dus al heel snel veilig.
dus ieder levend wezen leeft om zijn soort voort te laten leven.
daarom word er bij een geslachtsgemeenschap ook een hormoon aangemaakt waardoor je je gelukkig voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Volgens mij heeft alles dat gebeurd, gedacht en gedaan word een nut. Dit omdat mensen toch vaak leven met verwachtingen en vragen. Iedere molecuul die ronddobbert heeft een functie.

Stel nu dat er niet zoiets blijkt te zijn als Leven, dan kun je ook gaan twijfelen aan Nut.

Toegevoegd na 2 minuten:
Puur theoretisch beschouwd dus > emoties, interpretaties en ervaringen staan buiten mijn visie. Dat is te sterk beïnvloedbaar door allerlei factoren (onmogelijk te beantwoorden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik geloof er in dat iedereen een 'levenspad' heeft met een 'levensdoel'. Je hebt op aarde dus een bepaalde taak te vervullen.

De truc is om er achter te komen wat dat doel is en hoe je deze zo effectief mogelijk bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan heel goed. Dieren zijn er een uitstekend voorbeeld van. Een konijn die achtervolgd wordt door een hond, heeft geen hoger doel dan zijn hol bereiken. Dat dier denkt niet verder dan de komende 3 minuten. Mensen zijn daarentegen doelgerichte wezens, omdat ze het vermogen hebben om te denken. Ze kunnen nadenken over wat ze willen bereiken, waar ze zich goed bij zullen voelen, op een bepaald punt in de toekomst. Ze kunnen plannen maken om daar te komen. Tegelijkertijd kun je stellen dat het leven van een mens niet een enkel doel heeft. We stellen doelen voortdurend bij, naarmate we meer te weten komen over welke doelen realistisch zijn en we meer zelfkennis en kennis van anderen verkrijgen. Ik hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord. Het religieuze aspect daar kan ik niet echt een antwoord op bedenken of mezelf in verplaatsen (ben zelf atheist).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk van niet, er bestaat wel n leve waar het levensdoel niet ingezien word door de levensvorm zelf.
waardoor het doel zich mischien tijdelijk verplaatst ofzo, of in ieder geval als moeilijker te bereiken ervaren word, doordat je; voordat je het uiteindelijke doel in zult zien; je eerst andere barrières moet doorbreken ofzoietss..
en als die barrières de overhand lijken te hebben. tja.. dat spreekt voor zich dan. dan voel je je gewoon doelloos volgens mij, maar dat hoeft dan nog niet te betekenen dat je geen doel hebt.

(ik heb geen antwoorden gelezen, dus mijn excuses als dit antwoord dubbel op is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt simpelweg aan het feit hoeveel waarde je hecht aan het leven. Een doel is iets om naartoe te werken. Er zijn genoeg mensen die de dag nemen zoals het is en vaak (onbewust) geen specifiek doel hebben. Al stel je ze daadwerkelijk de vraag of ze een doel hebben; zullen de meeste mensen komen met het bekende huisje boompje beestje verhaal. Bestaat er een leven zonder doel? Nee. Alles gebeurt om een reden. Zelfs de meest levenszatte mens die op het punt staat zijn leven te beindigen heeft een doel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik val nog onder de jeugd. Ik ben niet gelovig en ik leef om gelukkig te zijn en anderen gelukkig te maken. Een leven zonder doel kan ik mij voorstellen, maar lijkt mij deprimerend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het leven is altijd gestoeld op een doel.
Echter dat wordt niet altijd begrepen door de persoonlijkheid (die de 'ziel' uitdraagt en vertegenwoordigt).
Het kan dus doelloos (en triest) worden.
dat is echter nooit de bedoeling geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een doelloos leven kan bestaan. Sommige hebben geen doel voor ogen, maar anderen wel voor hun. Het is alsnog een doelloos leven vanwege het feit dat degene zelf geen doel heeft. Bijvoorbeeld een baby die nog geen volledig besef van leven heeft en sterft. Het komt helaas voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, alle leven is zonder doel... Denken verzint er vooraf of achteraf een doel bij of juist niet, maar het is denken dat met een "doel" op de proppen komt... Elk leven dat niet denkt heeft geen doel... Elk leven dat wel denkt heeft of een doel of heeft geen doel, dat is dualiteit... Zonder denken bestaat er geen doel... Vervolgens kun je niet ontkennen dat leven wel degelijk bestaat, dat is bewezen, jij als lezer van dit antwoord bewijst dat zelfs... Dus leven zonder doel bestaat, als je er maar niet over nadenkt...

Sterker nog, er is maar één leven dus de allerhoogste waarheid is: ÉÉN leven bestaat helemaal ZONDER doel...