Ongeveer tien minuten.

Hoe noordelijker een stad ligt, hoe groter de verschillen in de daglengte tussen de winterse en zomerse maanden is. Dat verschil is zelfs binnen Nederland merkbaar. In Groningen is het in juni ongeveer een half uur langer licht dan in Maastricht.

En hoe verder naar het oosten hoe eerder de zon opgaat en weer onder. Ook binnen Nederland is dit effect zichtbaar. In het oosten van het land gaat de zon circa 10 minuten eerder op dan in het westen. Het verschil geldt natuurlijk ook voor de zonsondergang.
Amadea
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Bijzonder om te lezen dat het in Groningen een half uur langer licht is dan in Maastricht.
Zou dat te wijten zijn aan een kwartier eerdere opkomst en een kwartier latere ondergang? Maar als dan de ondergang tussen die twee steden dan al een kwartier bedraagt is het verschil in ondergang in juni tussen Groningen en zeeuw vlaanderen dan een half uur of zo?
Amadea
7 jaar geleden
Zeeuws Vlaanderen ligt minder zuidelijk dan Maastricht, dus dat verschil is korter.
erotisi
7 jaar geleden
Dat klopt, maar toch vraag ik me nog af of dat effect nog iets bijzonders oplevert, bijvoorbeeld dat de zon in oost groningen toch even laat onder gaat als in west zeeuws vlaanderen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/maastricht
http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/groningen Een combinatie van beide. De aarde draait niet op 0 graden om zijn as ten opzichte van de zonstand (maar 23 graden). Kan je heel mooi hier zien. https://www.youtube.com/watch?v=QI9ta7qkazU Op 21:28 zie je heel mooi hoe Saoedi Arabië zijn zonsopgang meemaakt dat is niet zoals je je het voorstelt (als je 0 graden voorstelt). Groningen heeft dat zelfde voordeel de oosterlijker maar OOK des te noorderlijker je ligt des te eerder de zon er valt. (Met de ondergang is het iets anders, dan vallen *Rotterdam en Groningen laat en is Maastricht vroeg in de duisternis, dat zie je niet in het filmpje maar als je het voorstelt kan je het zien, of aan de data:) * http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/rotterdam Zo heb je idd een verschil van 27 minuten aan daglicht vandaag. Hoe noorderlijker je kijkt hoe evidenter dat wordt, todat je op de ware hel op aarde komt waar duisternis ontbreekt voor een aantal maanden.
erotisi
7 jaar geleden
Dus de zonsopkomst in Rotterdam en Maastricht zijn gelijk +/- 5:30 uur en in Groningen om 5:13.
En vlissingen 5:35. Om precies te zijn komt de zon in Rotterdam zelfs 1 minuut eerder op dan in Maastricht, hoewel de laatste dus zo'n 200km meer naar het oosten ligt. Maar doordat maastricht dus ruim 100km lager komt de zon toch iets later op.
Dat zal in de winter wel heel anders zijn en in de herfst en lente. In de winter zal de zon misschien wel een half uur eerder in maastricht opkomen dan in rotterdam, maar dat is even gissen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Idd elk seizoen ligt het anders, omdat dan de as van de aarde anders staat ten opzichte van de zon.
Zoek (bijvoorbeeld met Google) van het meest westelijke en het meest oostelijke stukje van Nederland op wat de lengte graden zijn. Elke graad is 4 minuten tijdsverschil.
Ik meet 3,862 verschil (grens tussen kust van Zeeuws Vlaanderen/België en grensovergang bij Nieuwe Schans) dus 15 en een halve minuut.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor dit sommetje moeten de te vergelijken plaatsen wel (ongeveer) op dezelfde breedtegraad liggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Exact, plus.
erotisi
7 jaar geleden
Ik kwam erachter dat je het ook met de rotatiesnelheid van de aarde kunt uitrekenen. Van Sint Anna ter Muiden (Zeeuws-Vlaanderen) tot Nieuwe Schans (Groningen) is 273km. De aarde draait in Nederland met 1.031 km/uuur= 15,87 minuten. Dus dat komt aardig overeen.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Technisch gezien is Saba het meest westelijke puntje van Nederland (als een bijzondere gemeente sinds 2010). Dat levert dan zo'n 4 uur en 41 minuten tijdsverschil op. Maar dat wordt vast niet bedoeld :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Gesp Pas dat maar eens toe op een plek die veel noordelijker ligt (of veel zuidelijker). Hier zal het vrijgoed werken op de evenaar zal het kloppen, maar in Kiruna niet.
erotisi
7 jaar geleden
Bedoel je doordat de stad zo'n 200 kilometer boven de poolcirkel ligt, er van begin december tot begin januari poolnacht is en gaat de zon 's zomers bijna twee maanden lang niet onder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat
Waarom zou het daar niet kloppen? Het werkt zelfs op Nordkapp en Cabo de Hornos. Verplaatsing in noordelijke/zuidelijke richting heeft geen enkel effect! @erotisi
Ook als de zon twee maanden niet onder gaat, lopen de klokken door :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat
Je moet natuurlijk wel plaatsen vergelijken die op ongeveer dezelfde breedtegraad liggen. Anders kan Noord/Zuid verplaatsing wél effect hebben: de aardas staat nou eenmaal schuin.
kierkegaard47
7 jaar geleden
... maar binnen (Europees) Nederland, waar de vraag tenslotte over ging, zal het niet veel uitmaken, daar lijkt me de methode geschikt voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Gesp
Omdat daar de zon altijd schijnt in sommige maanden. http://www.timeanddate.com/astronomy/sweden/kiruna "de aardas staat nou eenmaal schuin." Dat is het probleem volgens mij. Als de aarde op 0graden op van de zon zou draaien zou het wel werken zoals jij zegt. https://www.youtube.com/watch?v=QI9ta7qkazU Hoe noordelijker of zuidelijker je komt hoe slechter de berekening werkt en op een gegeven moment is ie zelfs waardeloos, of ik mis iets.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij maakt het niet uit hoe Noordelijk of Zuidelijk je zit. Wat ik wél vergeten ben te vermelden is dat de te vergelijken plaatsen op (ongeveer) dezelfde breedtegraad moeten liggen.
Ik zal dat alsnog in m'n antwoord zetten. Voor een plaats binnen de poolcirkels valt er een tijdje niks te rekenen omdat de zon tijdelijk niet opkomt of ondergaat, maar zodra die periode voorbij is klopt het sommetje volgens mij weer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ik wél vergeten ben te vermelden is dat de te vergelijken plaatsen op (ongeveer) dezelfde breedtegraad moeten liggen. Precies nu zijn we er, want kijk hier maar naar: http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/groningen
http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/rotterdam Dus kan je nagaan hoe snel je berekening al niet meer klopt als je twee plekken pakt die eigenlijk ontzettend dicht bij elkaar liggen (Dat is maar 200 of 300 km Noord/Zuid) en ipv 10-15 minuten die je verwacht heb je maar 1 minuut verschil. Dus die opmerking over breedtegraad is enorm belangrijk. Ik zou zelfs zo ver gaan als dat je moet zeggen precies op dezelfde breedtegraad. Als NL'er zou je nog denken dat groningen-rotterdam een eind verschilt, maar een Rus of Canadees zo zou 200-300 km als ongeveer hetzelfde beschouwen.
erotisi
7 jaar geleden
mrtomaat hoe kom je aan die 1 minuut verschil. De zonsopkomst tussen rotterdam en groningen verschillen op die site een 15 minuten. Tussen rotterdam en maastricht scheelt het wel 1 minuut, misschien bedoel je dat; zie mij reacties bij amadea's antwoord
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat
Hoe kom jij aan 10 à 15 minuten?
Tussen Groningen en Rotterdam zit een krappe halve graad verschil, dus iets minder dan 2 minuten. Dat komt dicht bij de 1 minuut die jij noemt.
Mijn methode van rekenen klopt écht :-)
Het minieme verschil tussen jouw 1 en mijn 2 (krap) minuten komt misschien door de 0,3 graden breedteverschil, maar is verder verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi We hebben het over zonsondergang. @gesp Als tussen Rotterdam en Groningen maar een halve graad zit en dat voor 1-2 minuten staat, hoe kan er dan 15 minuten zitten (volgens jou) tussen die twee punten die jij noemt?! Groningen Rotterdam is een behoorlijk eind oost-west. Dus niet de 15 minuten die jij zegt maar zeg de helft dat zou dus 7 minuten zijn of 10. 15 klopt idd niet, de twee punten die jij noemde liggen een stuk verder van elkaar vandaan. (maar niet zoveel dat het klopt met jouw verhaal kijk maar:) http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/maastricht Rotterdam 22:02 vs Maastricht 21:51 is heel anders dan
Rotterdam 22:02 vs Groningen 22:00 http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/rotterdam
http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/groningen Terwijl maastricht en groningen toch zo'n beetje op de zelfde graad liggen(oost west).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ofwel jouw punten liggen teveel noord/zuid om er iets over te zeggen wat het verschil is in zonsondergang oost-west. Dat komt omdat de aarde niet op 0 graden van de zon draait (althans zover als ik het begrijp).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://youtu.be/QI9ta7qkazU?t=13m34s Hier zie je precies wat ik bedoel(alleen dan bij zonsopkomst (bij ondergang heb je een andere schuine lijn), de zonopkomst is parallel aan de rode zee. De rode zee ligt niet op 0 graden Dit is dus de zonopkomstlijn. http://nl.tinypic.com/r/18ocux/9 In tegengestelde richting gebeurt hetzelfde met de ondergang. Die lijn loopt andersom schuin (als ik het me goed voorstel).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://bighugelabs.com/sunset.php 4 minuten sunset verschil als je de twee door jouw genoemde punten pakt en dat klopt wel aangezien ze ongeveer 2x zo ver uitelkaar liggen als rotterdam groningen en noord-zuid en oost-west ook aardig dezelfde lijn is tussen die twee. Ofwel je kan niet zomaar het westelijkste puntje en oostelijkste puntje pakken, maar twee punten die op dezelfde hoogte liggen (maar zover waren we al dacht ik).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=Q-kk9c03y3Y Nog een filmpje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geef het op. De verschillen in daglengte tussen Groningen en Rotterdam zijn onbegrijpelijk voor me. Maar het was een leuke vraag van erotisi !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Gesp
Hoe noordelijker je NU komt hoe langer de daglengte duurt zo erg zelfs dat op sommige plekken er geen duisternis meer is. Op de noordpool is het de hele dag dag. Komt wederom doordat we NIET 0 graden op de zon staan. In het laatste filmpje zie je het omgedraaide in december, dan is het hoe zuidelijker je komt hoe langer de dagen duren. Je ziet een parabool van zonlicht over de 2d map heen gaan. Ofwel noord weinig licht zuid veel licht.
erotisi
7 jaar geleden
Op zich nog wel te begrijpen dat de dagen in groningen langer duren dan in rotterdam (een kwartier in de zomer). Dat effect is dan vooral veroorzaakt door de vroegere zonsopkomst, die ruim een kwartier eerder in Groningen opkomt. De zonsondergang scheelt maar 1 minuut. Waardoor zou dat verschil dan ontstaan tussen ondergang en opkomst?
erotisi
7 jaar geleden
Nog even een plaatje toegevoegd om te verduidelijken waarom de daglengte verschilt tussen rotterdam en groningen en waarom ook de zonopkomst in juni zoveel verschilt.