Verandert de straling van de zon als die bij neptunus aankomt?

Stel een em-straal verlaat de zon met een vastgestelde frequentie. Komt die dan bij Neptunus aan met dezelfde frequentie/kleur?
Deze straal kan natuurlijk allerlei botsingen met deeltjes en moleculen ondergaan. Maar stel even dat dat niet gebeurt.
Treed dan rood of blauwverschuiving op? Ik ben inmiddels zo wijs geworden dat dat op kan treden door het dopplereffect of door uitdijing van het heelal. Het dopplereffect acht ik even niet van toepassing. Verder vermoed ik dat de uitdijing niet direct invloed heeft op het dingen binnen het zonnestelsel. Blijft over de zwaartekracht van de zon/planeten.
Treedt er dan een effect op? Zo ja is die blauw of rood. En maakt het iets uit waar de planeten staan op het moment dat de straal passeert?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Doppler-effect, uitdijing en zwaartekracht kunnen alle de frequentie van em-straling veranderen. In het voorbeeld van het zonlicht bij Neptunus zal dit echter zeer gering zijn.
Het Doppler-effect is te berekenen uit de radiële snelheid die Neptunus t.o.v. de zon heeft. Maar Neptunus heeft een vrijwel cirkelvormige baan dus die snelheid is zeer laag, en afhankelijk van in welk deel van zijn baan hij zit positief of negatief.
De zwaartekracht van de zon zal ervoor zorgen dat de straling bij het verlaten van de zon iets in frequentie afneemt. En als het Neptunus nadert zal die door de zwaartekracht van de planeet weer iets toenemen. Het eerste effect is al zeer klein en het tweede nog veel kleiner.
Met de uitdijing hoeven we geen rekening te houden. We blijven immers meten in hetzelfde referentiesysteem. Neptunus maakt deel uit van het zwaartekrachtsgebonden systeem van het zonnestelsel en binnen zo'n systeem is er geen sprake van uitdijing. Ook niet een heel klein beetje.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb nog even wat uitgerekend en kom tot de conclusie dat de roodverschuiving van het zonlicht vanwege de zwaartekracht van de zon ongeveer 10^-5 is. Dus licht dat bij een golflengte van 600 nm de zon verlaat, komt als 600,006 nm bij Neptunus (of een andere planeet) aan.
WimNobel
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Het dopplereffect wilde ik eigenlijk voor de hypothese buiten beschouwing laten. Mi is dat bij de bestudering van één lichtstraal ook de bedoeling. Alleen bij een continue stroom deeltjes lijkt mij dat van toepassing.
Het lijkt mij verder interessant om in dat geval te achterhalen of er een constellatie van het zonnestelsel mogelijk is waarbij er een blauwverschuiving optreed. Je ziet weleens bij sondes en planeten dat zij een versnelling krijgen in de buurt van een planeet waar zij langs scheren. Zou nu een enkel lichtdeeltje ook een blauwverschuiving kunnen krijgen als deze langs bepaalde planeten zoeft?
WimNobel
9 jaar geleden
De zwaartekracht van de zon zorgt voor een uiterst geringe roodverschuiving en de planeet waar de straling aankomt voor een nog veel geringere blauwverschuiving. Daarnaast, toch nog even, het Dopplereffect kan ook een blauwverschuiving geven als de planeet in het deel van z'n baan zit waar de afstand tot de zon kleiner wordt.
Overigens zijn beide effecten van toepassing op individuele fotonen. Een continue stroom deeltjes is geen voorwaarde.