Waarom komt er rook uit een cola fles wanneer je hem in de koelkast bewaart hebt en openmaakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In feite is het geen rook maar eerder een damp of nevel te noemen.

Het water uit de cola verdampt tot het gas in de gesloten colafles verzadigd is. Van zodra de fles wordt opengedraaid en de druk van de fles kan zet het gas uit de fles uit. Hierdoor koelt het af en daalt de dampspanning van het water waardoor de waterdamp terug condenseert tot een nevel van kleine druppeltjes in dat gas. Het is die nevel die je ziet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is geen rook, dat is het water uit de lucht dat even bevriest door het koude CO2 wat in de fles zit. Dit komt door vermindering van de druk in de fles. Het CO2 in de fles is erg koud.