Ja. De wet van behoud van impuls houdt in dat elk object met dezelfde snelheid in dezelfde richting wil gaan. Als onze ondergrond ineens stopt met draaien, dan schiet alles nog even door. Vergelijk het met het staan op een extreem snelle roltrap die ineens stopt.

Rond de evenaar is dat een snelheidsovergang van bijna 1700 kilometer per uur naar 0, dus de gevolgen zullen desastreus zijn, zoals je je waarschijnlijk wel kunt voorstellen.

Gelukkig maar dat diezelfde wet van behoud van impuls er voor zorgt dat de aarde gewoon blijft draaien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
A-men, met dien verstande dat omvallen een beetje een understatement is als alle dingen ineens met 1700 kilometer per uur naar het oosten scheren. Je zou in deze wel heel hypothetische situatie bijvoorbeeld niet tegen een heuvel aan willen 'omvallen', want je zou er een behoorlijke krater in slaan.
De aarde draait dusdanig snel dat als de aarde ineens zou stoppen met draaien alles niet alleen omvalt maar alles dat aan de grond vast zit stort in. Bijkomend effect is dat na afloop onze dagen en nachten extreem lang duren en we maar een dag en nacht per jaar hebben. Dit betekend dat de aarde zoveel opwarmt aan een kant dat we er niet op kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, we vallen niet om. We worden door het roltrapeffect afgeschoten en landen waarschijnlijk in twijfelachtig staat van onderhoud in een ander land! :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als de aarde zelf plots zou ophouden met draaien, zou het water in de zeeën naar het oosten stromen. Maar, waarom zou die aarde plots stoppen ? Er is geen enkel fysisch fenomeen bekend dat dat zou veroorzaken.
Trouwens als door een externe oorzaak de aarde tot stilstand zou komen, zie ik geen reden om aan te nemen dat dit dan wel effect zou hebben op de aarde, en niet op de huizen, bomen, zeeën...
Maar nogmaals, het inertiemoment van de aarde is zo gigantisch groot dat je dat niet zomaar verandert, evenmin als de as waarrond de aarde draait. Ook die kan niet zo maar kantelen of wat dan ook, alle Maya-kalenders ten spijt...