Hoe kun je zeggen God bestaat niet, als je niet in hem geloof?

Je kan immers toch niet iets afwijzen wat niet bestaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Antwoorden (16)

En waarom niet dan? Ik denk dat dat prima kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik val met mijn citaat steeds in herhaling...

"Jouw God is niet mijn God!"...

En als jij van mening bent dat zij niet bestaan val een ander daar dan niet mee lastig...

Toegevoegd na 35 seconden:
En die van mij heet Lucifer, voordat je daarna gaat vragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, dat die van jou lucifer heet is leuk! Maar daar doel ik natuurlijk niet op, je kunt toch niet in één zin zeggen dat je iets afwijst wat je eerder als niet bestaand beschrijf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast heb ik geen God, daarom kan ik hem ook niet afwijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je probleem dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We weten onderhand allemaal dat je een satanist bent. Maar je bent er wel erg trots op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Startbless: Zwaluw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik dacht tot nu toe dat ze iets met Wicca was; die waren leuk aan de weg aan het timmeren, maar dit ondermijnt de geloofwaardigheid wel weer een beetje. Een religie met primair tot doel een andere religie te provoceren, lijkt me weinig uit het hart komen eerlijk gezegd. Geloven doe je toch met je gevoel ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: Ik ben gewoon Moderne Heks, want Wicca is me iets te dogmatiserend. Maar deboender heeft hier het laatste gereageerd toen we op GV 300 leden hadden. En daarbij is zijn reageren van het niveau 'ik kan alleen maar kritiek leveren om dat ik te dom ben voor een antwoord!' Dus daar reageer ik al helemaal niet op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je me niet in een kikker veranderen dan? *simalabim*!! *poef*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha
Dat is een gramaticaal grapje je van je.

Mensen zouden moeten zeggen 'Er bestaat geen god', om volslagen correct te zijn, gok ik.

Aan de andere kant: We zeggen ook: Sinterklaas bestaat niet.

De zinsnede hangt samen met het hard schreeuwen vane en groep dat ze in het bestaan van een god geloven. Daarop is het antwoord dan van de atheist: Nonsense.. God bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat eerst maar eens iemand bewijzen dat iets dat op geen enkele manier waar te nemen is, WEL bestaat ; dit lijkt mij de omgekeerde bewijslast.
Als ik bij hoog en bij laag beweer dat ik een schroenk of een prolg op mijn hand heb, een lévende nog wel, is het toch ook aan MIJ om dat te bewijzen als jij ze niet ziet ?? Onafhankelijk van welke definitie of betekenis ik eventueel aan mijn schroenk hang ?? Je gelooft toch niet meteen in prolgen omdat IK dat beweer, zonder daar enige overtuigend bewijs van te geven ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+1 :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik weet niet, hij was er opeens op een dag. En toen wist ik dat mijn leven daarna nooit meer hetzelfde zou zijn. Hij fluistert me alle antwoorden in die ik geef op Goeievraag en heeft elke dag een andere kleur, waar ik dan mijn outfit voor die dag op kan afstellen. Soms zegt-ie wat ik 's avonds moet eten, en gelukkig heeft-ie een heel goeie smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook zijn dat jij iets als overtuigend bewijs ziet, en dat je mij daarmee helemaal niet overtuigd, of andersom. Wat ik zou zeggen als je mij van je schroenk wil overtuigen, ok...jij bent er van overtuigd dat je een schroenk hebt, je geloofd dat je een schroenk hebt... maar IK geloof het niet en mij overtuig je niet want wat jij aanvoert als bewijs zie ik helemaal niet als bewijs.
Zelfde met God... de bewijzen die mij overtuigen dat Hij bestaat, overtuigen jou helemaal niet. Prima toch ;) succes met je schroenk LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jelle ; nee, dat kan niet, van schroenken mag je geen afbeelding maken, en bovendien zien ze er elke dag een beetje anders uit. @bq 24 ; ik geloof dat wij mekaar prima begrijpen. Dat ik een schroenk beweer te zien, zegt NIETS maar dan ook helemaal NIETS over het concrete bestaan van de schroenk. Hooguit over mijn geestelijke gezondheid, maar die discussie kun je met de gemiddelde gelovige beter niet aangaan. (En dat doe ik ook niet trouwens, daarvoor is het onderwerp te complex. Geloven is voor mij niet per definitie niet helemaal lekker inde bol zijn.Bovendien is ergens in geloven niet verkeerd, dat wordt het pas als je er consequenties aan verbind voor niet-gelovigen. Georganiseerde religie dus.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen. Ik begrijp wat je bedoel. Maar stel (let op voorbeeld!) De buurjongen gaat dood aan een ernstige ziekte en ik zeg dat God daar een bedoeling mee heeft. Want ik zeg dat god bestaat, want ik geloof hem. Dan is dat mijn realiteit. Jij (ook een voorbeeld) zegt dat je niet geloof dat het Gods werk is. Dan kun je toch niet zeggen als je gelooft dat er geen goed is? Goeievraag komt nu in mij op: Is het niet geloven in God hetzelfde als geloven dat er geen God is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel een nadenkertje. Het komt er uiteindelijk op neer dat ik niet geloof dat enig God of iets Goddelijks daarin op enige wijze de hand heeft, omdat ik niet in een God of Goddelijkheid of Opperwezens geloof. Maar wanneer jij er troost uit put en het voor jou een handvat geeft om het verlies te kunnen dragen, is dat jou goed recht. Ik zou in God moeten geloven (en een ander Godsbeeld moeten hebben) om te zeggen dat God met dergelijke zaken niets te maken heeft. (Want ook die mensen zijn er, die niet geloven dat God individueel in elke levensloop voortdurend de hand heeft). De laatste vraag hangt af van je definitie van God ; in theorie kunnen er mensen geloven in een ander opperwezen of een andere opperkracht. Dan geloven ze niet in god, maar zijn wel op een of andere manier gelovig. Als je gelooft dat er helemaal geen God is, geloof je in geen enkele God, maar Goden zijn er over de wereld en doorheen de geschiedenis in soorten en maten. Wie in Allah gelooft, hoeft nog niet te geloven in Zeus en Apollo, om maar een paar zijstraten te noemen. Ze geloven dus wel dat er een God is, maar niet DIE god.
Als je vind dat God niet bestaat, hoef je vervolgens ook niet in hem te geloven. Wat je afwijst is het geloven er in, niet de God zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben hier een uitdrukking voor: Muggenziften, ook wel spijkers op laag water zoeken.

Je gelooft niet in hem omdat je gelooft dat hij niet bestaat. Daar is niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is ook niets mis mee.
Sommigen willen het geloof (pas) van anderen vernietigen. Omdat ze bang zijn dat zij die pad moeten belopen via dwang.

Laat het dwang weg en er hoeft niets meer vernietigd te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Éven los gezien van de religie.
Sinterklaas & de kerstman bestaan ook niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Die kun ook wel ontkennen en het bestaan ervan wel of niet of niet afwijzen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee toon je aan dat geloven en God niets met alkaar van doen hebben, meer niet...

Dus geloven trekt zich niets aan van God, en God trekt zich niets van aan of je gelooft...

Dus als je dat ziet, dan ben je een stuk verder...

God bestaat, hoe kan het anders zijn zoals het is? Dus dat is buiten kijf... Maar als jij dan gaat fantaseren over God, dat hij een baard heeft en natuurlijk man is enzovoort, ja dan klopt er weer niets van...

God bestaat, maar niet die God die jij fantaseert...

Dus laat je fantasie erover weg en WEES God...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lotus;

Je draait de zaken om. Ik denk dat agnosten of athëisten niet in God geloven omdat hij volgens hun niet kán bestaan. Iemand die wel in God gelooft zoekt verder niet naar sluitende logica of bewijs achter Zijn bestaan, dat is immers de hele essentie van geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ALLEEN maar als je niet in hem gelooft.
Als je WEL in hem gelooft en je ontkent zijn bestaan, dan wordt het wel erg ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(kort samengevat)
Als je niet weet of God bestaat, zou je hem herkennen? Een UFO daar in tegen zouden we wel herkennen van de vele plaatjes op internet, daarom kan een UFO identificeert worden als UFO. Het is afhankelijk van welke bron/geloof we een God scheppen. In de eerste instantie zou God onkenbaar zijn. Maar wie de bijbel als waargebeurd erkent ziet God ook verkeerd. De verhalen in de bijbel bijvoorbeeld zijn personificaties, en het zijn de handelingen en de gedachten van God. Om de bijbel op deze manier te lezen zouden we deze God kunnen leren kennen. het woord God an sich betekent ook een interessante persoonlijkheid.
Tolstoi zei, "Je moet God niet zien door een geleende bril van de kerk"

(sorry voor de afgezaagde uitsmijter/quote :D)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet in iemand gelooft bestaat die ook niet voor je.Het zou inderdaad gemakkelijker zijn dat niet voortdurend te moeten herhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie filosofische vraag.
Als je iets benoemt, bestaat het inderdaad al. Ik zou zeggen dat het dan eerder zo is dat je als atheist niet zegt dat het begrip 'god' niet bestaat, maar dat het niet bestaat in de vorm die gelovigen denken. Je zegt dan namelijk dat God slechts een fantasie is, en dus wel bestaat als idee dat mensen in hun hoofd hebben, maar niet als echt wezen....

Laat ik het zo zeggen: als ik zeg dat er fliebelfriebels bestaan... het zijn paarse 50cm grote koeien....
Dan kan jij toch ook zeggen dat die niet ECHT bestaan, maar alleen mijn fantasie zijn? Doordat jij de naam uitspreekt en eraan denkt, ontstaan ze niet in het echt, alleen in ons hoofd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als god bestaat , waarom zeggen ze dan dat ze in god geloven? Dan zou men zeggen ik besta in god of zo.

Persoonlijk vindt ik geloven in god, een vlucht voor angst voor de dood. Dat wil niet zeggen dat ik gelovigen niet respecteer, sterker nog ik ben jaloers. Want als je in god gelooft heb je een langer toekomst beeld dan ik. Bij mij stopt het na de dood, Bij gelovigen begint het dan pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zeggen dat God niet bestaat omdat je geen tastbaar bewijs van zijn bestaan hebt, en dus geloof je niet in hem.

Want tussen geloven en weten zit een wezenlijk verschil. Het is een geloof in God, geen weten, want met tastbare bewijzen is het geen geloof meer, maar is het wetenschap geworden.