Vanuit mijn calvinistische opvoeding heb ik meegekregen dat ledigheid des duivel oorkussen is. Ben ik het hier nooit mee eens geweest.
Een verheven kunst is het volgens mij ook niet. maar als je zo nu en dan eens lekker lui bent en je dag op een positieve manier met "nietsdoen" kunt vullen, kom je een aardig eind in de richting.
Vul je je dag echter elke dag met "nietsdoen" is er volgens mij geen kunst meer aan en is het alleen maar saai.
De verheven kunst zit hem waarschijnlijk in een goede balans. Of.... misschien heeft mijn opvoeding zijn sporen achtergelaten en vind ik dat je een dagje "nietsdoen" dus moet verdienen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gewoon eens even lekker niets doen,maar genieten van rust,natuur en geen stress hebben,kan door sommigen betiteld worden als lui zijn.Dit moet je af en toe kunnen en dan mag dat in deze hectische tijd wel als verheven kunst beschouwd worden.

De hele dag apatisch op je bed of bank liggen,en ook de meest elementaire zaken nalaten en daardoor eigenlijk met jezelf geen weg meer weten,is denk ik het "des duivels oorkussen".

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt aan de persoon waar het over gaat..Voor studenten is namelijk alles wat ze presteren een verheven kunst, dus ook lui op de bank liggen zappen.
Voor mensen van wie veel alertheid wordt verwacht, bijvoorbeeld een ambulance-rijder lijkt me luiheid des duivels want dat kan echt niet terwijl hij zijn taak dient uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat is luiheid?
De afkeer van werk of inspanning, arbeidsschuwheid, gemakzuchtigheid.

Luiheid is bovenal een persoonlijke keuze.

Als je middels luiheid een optimaal resultaat kunt behalen is het een kunst.

Als je middels luiheid de grenzen van ethiek, gezondheid en sociaal gedrag overschreid is het een oorkussen de duivels.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het oorkussen des duivels vind ik erg ver gaan maar op het eerste deel van de vraag. Dat ligt er aan wat onder je definitie van luiheid valt. Persoonlijk zou ik zeggen. Dat luiheid het onvermogen is om dingen te doen die je zou moeten doen. In dat geval is het geen verheven kunst maar gewoon stupiditeit van die persoon. Echter vaak hoor ik ook dat luiheid het met zo min mogelijk inspanning dingen doen die je moet doen. In dat geval is het inderdaad een verheven kunst om te weten hoeveel inspanning je moet leveren om dingen voor elkaar te krijgen. Persoonlijk pleit ik voor de eerste definitie en dan valt luiheid buiten de verhevenheid van kunst. Mijn antwoord luidt dus noch verheven kunst noch oorkussen des duivels.