Ik denk van wel.
Sommige mensen zijn wel makkelijker gelukkig dan anderen.
Het hangt er van af hoeveel waarde jij aan iets hecht, soms kunnen dat heel kleine dingen zijn.
Maar als je pas gelukkig bent wanneer je de jackpot hebt gewonnen, ja dan zal je vaak ongelukkig zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jazeker....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder meer!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is zeer zeker waar, een ander kan niets doen of laten om je je gelukkig te laten voelen. Geluk is geen status maar een emotioneel element, daarom ook alleen beschikbaar voor het menselijk ras en niet van toepassing op dieren of planten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iemand zij ooit dat je pas gelukkig kunt zijn als je veel ongeluk hebt meegemaakt. Daar is uiteraard iets voor te zeggen. Je weet pas wat je hebt, als je het op een bepaald moment niet gehad hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lijkt mij wel, mensen die "alles" hebben hoeven nog steeds niet gelukkig te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geluk is 40 % wat je er zelf van maakt.

10 % is waar je woont en 50 % is wat er in je genen zit en de rest heb je in eigen hand. Dat staat in het laatste nummer van de Psychologie. Een vaktijdschrift uit de psychologie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel gelukkig en niet geluk!
Als je andere mensen nodig hebt om gelukkig te zijn wordt het moeilijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
voor een stuk wel maar externe invloeden en opeenvolgende negatieve gebeurtenissen voor jezelf maken je het zeker niet gemakkelijk.
Maar het meeste geluk ligt bij jezelf en belangrijk is de waarde die je geeft aan de kleinste dingen. Dat maakt volgens mij toch een beetje gelukkiger...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deels, want je kunt erg ongelukkig zijn (bijv. door verlies) terwijl dit niets met je instelling te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk wel dat het er veel mee te maken heeft. Er zijn echter ook mensen die om neurologische redenen niet gelukkig zijn. Het ingewikkelde van dit soort discussies is dat geluk wordt veroorzaakt door een stofje in de hersenen. Maar we weten niet hoe die stofjes vrij komen. Is dit een puur mechanisch iets of komt het voort uit complexe attitudes. Persoonlijk denk ik dat het geluk wel iets te maken heeft met je instelling. Maar zeker niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelukkig zijn is een emotie. Deze emotie is voor ieder individu verschillend. Stel er is een geliefde van je overleden. Op dat moment ben je niet gelukkig, terwijl je onder precies dezelfde omstandigheden, toen je geliefde nog wel leefde je wel gelukkig was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelukkig zijn is een grondhouding. Als je eenmaal gelukkig bent, kun je tegelijk verdrietig zijn of boos, en weten dat je altijd weer terugkeert naar dat basale geluk.

Ik denk dat je inderdaad goeddeels zelf kunt bepalen of je gelukkig bent of niet. Maar niet helemaal. Traumatische ervaringen en psychische stoornissen zijn minder goed beïnvloedbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met de dingen die je gebeuren in de real world kun je pech of geluk hebben, je hebt lang niet alles in de hand.

Wat die gebeurtenissen met je emoties _doen_ heb je voor een groot deel zelf in de hand! Daarin kun je wel degelijk keuzes maken. Ik hanteer een lijstje daarvoor

1. Accepteer wat je niet kan veranderen (zondig tegen deze regel en je raakt gegarandeerd gefrustreerd)

2. Verander alles ten goede wat je kunt beinvloeden. (zondig hier teveel tegen en je wordt apatisch)

3. Zie de wijsheid te verkrijgen om ten alle tijde het onderscheid tussen 1. en 2. te kunnen maken.
Waarschijnlijk ben je tot je laatste dag bezig met het worstelen met punt 3.

Deze regeltjes, toegepast zodra je een tegenvallende gebeurtenis meemaakt, zorgen er wel degelijk voor dat je gelukkiger word. Denk ik:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kortgezegd: nee.
Niet helemaal namelijk.
Het heeft er natuurlijk wel mee te maken, maar er zijn een heleboel fysiologische redenen waardoor iemand depressief kan raken, zoals bij een te traag werkende schildklier. Dan kan jij nog een erg positieve en vrolijke instelling hebben, bij bijv. een tekort aan bepaalde stoffen in het lichaam is de kans op depressie zeer groot en ben je dus niet gelukkig.

Ook zijn er dingen waar jij geen invloed op hebt, zoals traumatische ervaringen of een sterfgeval. Dit is wel iets anders dan bovenstaande, hierbij kan namelijk wél je instelling helpen door er snel 'overheen' te komen en snel weer op te knappen. Maar er zijn natuurlijk ook situaties waar geen mens er met een positieve, vrolijke en gelukkige instelling nog gelukkig bij kan blijven.
Je kan trouwens wel gelukkig zijn, ondanks dat je bijvoorbeeld rouwt.

Maar het is dus niet helemaal een kwestie van eigen instelling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk wel, er zijn mensen die heel positief in het leven staan, zij zullen gelukkiger zijn dan mensen met een heel pessimistische instelling, die overal tegenop zien, niets leuk vinden en nergens zin aan hebben. Als je een positieve instelling hebt sta je ook meer open voor geluk. Ook zit geluk voor sommige mensen in kleine dingen, voor anderen in grote dingen, zij zullen dan ook meer moeite hebben om het geluksgevoel op te roepen/te voelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deels, je hebt zelf de regie van je leven in eigen handen. Maar sommige gebeurtenissen in je leven overkomen je. Denk aan ziekte of iets dergelijks. De kwestie dan is hoe ga je er mee om zodat je geluk niet in de weg komt te staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je voor een groot deel je eigen geluk kan maken, het zich gelukkig voelen is volgens mij zowel een rationele als een emotionele aangelegenheid.Zelfs met kanker kan je heel gelukkig zijn. Psychische ziekten zoals bijvoorbeeld depressie staan gelukkig zijn in de weg.Ik weet niet wat extreme armoede of ondervoeding met je doen, misschien is dat al wel eens onderzocht.