Nee hoor bewijs het eerst maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord in lijn met de filosofie!

Andere antwoorden (7)

In ieder geval wel als er een appel aanhangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er omheen écht een absolute stilte zou heersen, zou iemand met ongelooflijk goede oren (bijvoorbeeld dieren) misschien wel de luchtstroom kunnen horen dat het vallende blaadje veroorzaakt, of super -super- zacht gekraak van het blaadje zelf wanneer de luchtstroom er tegenaan duwt.
Maar of het daadwerkelijk mogelijk is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het geluid van een vallend blad is 10 decibel.Dit ligt precies op de gehoorgrens. Als het absoluut stil om je heen is, moet je, als je een goed gehoor hebt, dit geluid dus kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt ook uit of het een jong blad is (= zacht) of oud, dood blad (= hard). Het laatste zal wellicht wat meer decibelletjes teweegbrengen :)
het vallende blaadje maakt wel geluidsgolven, maar zolang het niet opgevangen wordt door een trommelvlies zal er geen geluid zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hoor, natuurlijk! Heb je dat nooit gehoord dan?

*Hoeveel* geluid zo'n blad maakt, hangt natuurlijk af van een boel dingen. Op welke ondergrond valt het blad, hoe groot is het blad, is het een groen of een dor blad, hoe zwaar is het blad.

Als ik onder de esdoorns fiets die langs de straat staan, en er valt een esdoornblad op de grond, kan ik dat meestal duidelijk horen - als er tenminste niet net een auto of een bromfiets langsrijdt.

Heb je trouwens wel eens in een stil bos gestaan in de buurt van een mierenhoop? Dan moet je eens heel goed luisteren - je kunt dan het geluid van de tienduizenden mierenvoetjes heel duidelijk horen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt een hele oude filosofische vraag, die hier heel leuk technisch opgenomen wordt. Ja, als er iets gebeurt dat geluid veroorzaakt, hoe zacht ook, wordt het waargenomen wanneer er iemand in de buurt is.

Maar jou vraag is van een heel andere orde ; ik ken hem geloof ik als wanneer er een boom omvalt en kilometers in de omtrek is er geen mens te bekennen, maakt deze klap dan geluid ?

Het antwoord hangt af van verschillende factoren. Ten eerste natuurlijk van hoe je geluid definieert. Definieer je geluid als de klank die je bij waarneming ALTIJD hoort wanneer een (niet al te zacht) voorwerp een ander (hard) voorwerp raakt doordat er schokgolven on de lucht ontstaan, ja, dan is het geluid er zeker, en je zou het kunnen opnemen op een bandrecorder zonder dat er mensen in de buurt hoeven te zijn om het waar te nemen.

Wanneer je geluid pas definieert als geluid zodra de trillingen je trommelvlies raken, dan is er op dat moment geen geluid. Zoals voor doven de hele wereld altijd zonder geluid is. (Toch twijfelen ze niet aan het bestáán van geluid, omdat ze voldoende aanwijzingen (trillingen, verhalen) hebben dat het er best wel zal zijn.

En dan kun je natuurlijk nog filosoferen dat er geenenkele garantie is dat iets wat we als normaal en vanzelfsprekend accepteren ook zo is en blijft als wij er niet bij zijn om het waar te nemen. De ' de wereld is een illusie' - theorie. In dat geval hoort dit voorbeeld bij dingen als ik sta voor een witte muur. Als ik me omdraai, is die muur er dan nog en is hij dan nog steeds wit ? Beetje flauw soort leunstoelfilosofie voor filosofen die klaar zijn met of niet toe zijn aan existentiele levensvragen volgens mij. Maar vaak wel leuke gedachtespelletjes.

Ik ben van de eerste theorie : als je het op kunt nemen, en dat kan, maakt-ie gegarandeerd geluid. Anders kun je je ook wel gaan afvragen of iets wel echt gebeurt als je het niet ziet. En er gebeuren een heleboel dingen die we niet meteen zien, maar die absoluut invloed hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie voor het momenteel actuele kat-in-de-doos-voorbeeld (dat meer met quantummechanica te maken heeft maar wel zelfde laken een pak is) het antwoord van Juve op een soortgelijke vraag : http://www.goeievraag.nl/vraag/geluid-niemand-horen.1790
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Met je eens, een voorbeeld van het kiezen van het verkeerde beste antwoord dus.
Met een kleine aantekening: "als je het op kunt nemen", zeg je. Met onze huidige apparatuur? Dan is er een grens, van wat je geluid kunt noemen. Maar als er gevoeligere apparatuur wordt uitgevonden, dan verschuift de grens dus?
En is dat niet een beetje vreemd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zat ik ook al over na te denken. Als je een sok op een matras laat vallen, zou ik zweren dat het geen geluid maakt. Althans geen hoorbaar geluid. Maar met gevoelige apparatuur kan het er ineens best wel zijn. Technisch gesproken zou er zelfs geluid MOETEN zijn, alleen niet voor onze oren waarneembaar. Niet omdat het ultrasoon is, maar gewoon te zacht voor onze niet zo heel gevoelige oren.
AWM
14 jaar geleden
Precies. Op die manier kun je eigenlijk de ondergrens van wat geluid is niet definiëren. Trouwens, nog los van het niveau, er zijn vast resonanties van 0,0000000001 Hz. Wij kunnen ze niet horen, maar is het daarmee geen geluid? Misschien hoort een dolfijn of een schildpad ze wel. En kun je geluid alleen maar geluid noemen als het binnen het mogelijke gehoorbereik van iets of iemand valt? Moeilijk, moeilijk...
Ja, het blaadje schreeuwt het uit van de pijn als het na een lange vlucht op de grond beland. Helaas is er niemand om eerste hulp te verlenen :)

Als jij tegen een deur loopt en er is niemand bij, dan is er toch ook niemand die het hoort (ervanuitgaande dat je jezelf buiten westen gelopen hebt).