Wat heeft het voor gevolgen als het koraal sterft?

Ik bedoel hiermee, als het koraal sterft of dat gevolgen heeft voor de aarde en of wij dan nog wel kunnen voortleven.

(Als ik wat fout doe laat het me dan asjeblieft even weten, want dit is mijn eerste keer dat ik hier een vraag stel).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft dit wel grote gevolgen voor de hele wereld, maar de mens vind altijd wel weer wat om voort te kunnen leven.

Antwoorden (1)

Het resultaat van globale opwarming is een drastische afname in de soortdiversiteit van in het rif levende vissen. Vooral rifafhankelijke soorten verdwijnen bij afsterving van het rif volgens een studie aan een rif in Papua Nieuw Guinea. Minder vissen betekent minder visvangst en leidt tot een afname van de werkgelegenheid. Een kwart van visvangst voor Azië komt uit koraalriffen. Hiermee moeten 1 miljard mensen worden gevoed; nu ongeveer een zesde van de wereldpopulatie en deze mensen komen vooral uit niet-westerse landen. Als de koraalriffen blijven afnemen dan zullen veel mensen ander voedsel moeten kopen dan de eiwitrijke vis, een regelrechte ramp voor veel mensen.
Het afsterven van de koraalriffen heeft tenslotte ook grote gevolgen voor de kustlijn achter de koraalriffen. De riffen vormen namelijk een natuurlijke buffer en absorberen de golven. Minder koraal betekent meer erosie van de kusten met alle gevolgen van dien. Daarnaast stijgt de zeespiegel nog eens volgens de huidige verwachtingen en zouden stormen verergeren. Een andere, en misschien wel even zo belangrijke factor, is dat het rif veel minder koraalfragmenten zal produceren. Die fragmenten komen deels op het strand terecht, daarmee de kust verstevigend. Minder rif, minder fragmenten en zwakkere kusten dus.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus dat er veel toeristen afkomen op koraalriffen en toeristen zijn inkomsten.
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De toeristen zijn ook bijna de grootste reden van het afsterven van het koraal. Toeristen = vervuiling. Helaas...