Hoe diep kunnen mieren onder betegelde grond gaan?

Zag dat er mieren grond hadden uitgegraven op een trottoir. Er lag allemaal wit zand op de stoep met gaatjes.
Hoe diep gaan de mieren en hoeveel halen ze omhoog?

Eigenlijk hoe ver kan dat gaan en hoe lang duurt het voordat het wegdek (betegelde voetpad) instort of gaat verzakken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Het beste antwoord

Sommige soorten gaan 45 cm diep, maar ik denk dat het bij de Nederlanse mieren niet zo heel diep gaat. De struktuur van het nest is zodanig dat de boel niet snel instort. Er zijn ook soorten die tot 8 meter diep gaan, maar de structuur is alweer zo open dat de zaak niet instort.