welke kleur zie je als je blind bent?

vroeg het me gewoon af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
8.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Welke mate van blindheid?

Het beste antwoord

Kleuren bestaan niet, objectief gezien.
We leren als kind woorden voor een bepaald soort licht.
Die staan zelfs niet zo erg vast. De een noemt bijvoorbeeld een bepaald soort paars eerder rood, de ander blauw.
Kunstschilders hebben voor rood een hele reeks namen.
Iemand die geen licht kan waarnemen kan dus geen kleur benoemen. Het begrip kleur heeft voor hem geen enkele inhoud.
Reddie
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is moeilijk te zeggen, er zijn blinden die alleen licht en/of donker zien, of grijstinten, dat is bij de meeste blinden het geval. Maar er zijn er ook die felle kleuren goed kunnen onderscheiden, dat valt dan onder maatschappelijk blind, je bent dan niet geheel blind, maar wordt zo genoemd en behandeld, omdat je veel dingen niet kunt zien of herkennen en niet kan lezen en daarom zonder hulpmiddelen niet kan meedraaien in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Nou, onder blind wordt meestal verstaan dat je hersenen geen enkele visuele informatie ontvangen.
Je antwoord lijkt me dan ook onzinnig.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat is de "simpelezielen" definitie van 'blind'. In werkelijkheid zijn er vele gradaties van blind. Daarom worden blinden meestal slechtzienden genoemd. Sommige slechtzienden zijn precies dat wat het woord zegt, andere slechtzienden zijn echt volledig blind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, daar gaat die dan maar weer, ik ben volkomen blind, zie mijn huis niet, zie mijn kinderen niet, maar zie wel grijstinten en fracties van donker en licht, bijna al mijn vrienden zijn ook blind, er zijn er maar weinig die alleen zwart zien, het ligt eraan waarom je blind bent. Ik zie net zoveel met mijn ogen als met mijn vingers, met mijn vingers zie ik zelfs meer. Er is veel onbegrip over het blind zijn, je weet alleen hoe het is, als je het zelf ervaart. Veel dingen zijn ook moeilijk uit te leggen, maar dat ik over dit onderwerp onzinnige informatie zou verstrekken, dat vind ik dan weer vergezocht. Ook zie je niet aan de oogstand van alle blinden dat ze blind zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Reddie, een onzinnig antwoord? Ik leer veel van de antwoorden van Crea omtrent blind zijn. Ze zijn bedoeld om haar kennis te delen en dat is precies waar GV voor is.
@ Crea, + van mij voor je kennis vermeerderende antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Doki, ik probeer het blind zijn, duidelijker te maken, er is veel onbegrip en onwetendheid onder de zienden, dat is jammer, maar aan de andere kant ook wel te begrijpen. Goed dat er een vraag als deze gesteld wordt, dat maakt het allemaal veel duidelijker en leuk dat de vraagsteller hier interesse in heeft.
Als je echt blind bent .dan zie je helemaal niets ook geen enkele kleur .
Dan zijn jou ogen doelloos .
Het is net als je zelf afvraagt ! wat ziet mijn vinger .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Je was me voor.
Goeie vergelijking, die vinger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie bedankt .
En henk : ook als je op latere leeftijd blind wordt dan ga je gebruik maken van het verleden en van beelden van vroeger .
Maar uiteindelijk veranderd er niets .
ik zie alleen grijstinten ,aan mijn ogen zie je niets ,kan alleen geen fel licht verdragen dan doen mijn ogen zeer maar verschil zie ik niet,loop dus met een zonnebril ,en doe alles op gevoel en thuis met braillepunten ben niet blind geboren dus weet ik wel wat kleuren zijn, maar niet iedereen ziet het zelfde dat is voor vele verschillend
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Marija, alleen als je zelf blind bent, dan weet je wat je wel en niet ziet, blind en blind zijn verschillende dingen. Als je blind bent zie je geen beelden, maar in de meeste gevallen, kun je nog wel degelijk licht zien, wat ook jij ook ervaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je blind geboren zou zijn, zou je niet eens weten wat iedereen met de term "kleur" of "licht" bedoelt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel, ben je geboren met blindheid, want ik vind het wel knap dat je het zo goed kan uitleggen. (je hoeft dit niet te beantwoorden als je dat niet wil hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of ik ben geboren met blindheid ? heb eigenlijk nooit iets aan mijn ogen gemankeerd ik ben 3 jaar blind .komt wel in de familie voor zoals mijn oma die was op haar 18 de blind en mijn vader die was blind toen hij 58 jaar was en het is allemaal op mijn manier gegaan de avond naar bed niets aan de hand en de ochtend geen licht meer ,dus ja ik denk dat er een mate van blindheid was ,ondanks dat ik wel onder controle was hebben ze dat nooit gezien
Welke kleur zie je met je ellebogen? Precies, geen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dus voor iedere blinde verschillend,ik ken iemand die is aan 1 oog blind, en vroeg aan hem als je in de zon kijkt wat zie je dan met dat blinde oog, waarop hij antwoorde : donker rood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleuren ontstaan doordat er bepaalde lichtgolven( afhankelijk van de kleur) terug gekaatst worden naar de ogen. De ogen vangen dan dit licht op en sturen deze door naar de hersenen. De hersenen zetten deze signalen om naar zichtbare beelden en kleuren. Als er nu een probleem is met de ogen en de (of) de oogzenuw, dan bereiken deze signalen de hersenen niet, waardoor je blind bent.
Maar dat wil niet zeggen dat het systeem in de hersenen niet werkt
Hierdoor kunnen er fantoom beelden en kleuren onstaan.
Dit kan je vergelijken met iemand die zijn been is geamputeerd, maar die toch gevoel heeft in de voet die er niet meer is. De fameuze fantoompijnen.
Doe zelf de ogen dicht en het is mogelijk dat je kleuren of beelden ziet. Als je droomt zie je ook beelden, ook al zijn je ogen dicht, waarom zou een blinde dan geen zaken kunnen zien.
Robby BB

Toegevoegd na 2 uur:
In mijn laatste zin moet het woord "zien" vervangen worden door waarnemen