wat is langetermijnpotentatie, en hoe werkt het?

kan iemand mij dat in makkelijke woorden uitleggen? Graag een uitgebreid antwoord :) bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Langetermijnpotentatie is een fantasiewoord. Bedoel je langetermijnpotentiatie? En dat wil je in simpele bewoordingen? http://nl.wikipedia.org/wiki/Langetermijnpotentiatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Langetermijnpotentie? ;)

Het beste antwoord

in makkelijke woorden is moeilijk mss heb je hier wat aan...

Langetermijnpotentiatie (LTP) is een langdurige verhoging van doeltreffendheid van een synaps. LTP impliceert een versterking van de synaptische verbinding tussen twee neuronen door gelijktijdige activatie van presynaptisch en postsynaptisch neuron. Het wordt gezien als een elektrofysiologische manifestatie van het principe van synaptische versterking dat door Donald Hebb voor het eerst is beschreven. De biologische mechanismen achter langetermijnpotentiatie zijn nog niet geheel duidelijk, maar men neemt aan dat het bijdraagt aan synaptische plasticiteit bij dieren en mensen. Veel theorieën betreffende het leren zien langetermijnpotentiatie en het tegengestelde process langetermijndepressie als de cellulaire basis van leren en geheugen. LTP werd in 1966 ontdekt door Terje Løme en is sindsdien een populair onderwerp in het neurowetenschappelijk onderzoek.

In een experimentele opstelling kan men korte, hoogfrequente elektrische prikkels toedienen aan de synaps van een neuron. Deze prikkels, ook wel stimuli genoemd, kunnen de synaps sterker maken, potentiëren. Dit effect duurt van enkele minuten tot urenlang. In cellen vindt spontaan LTP plaats, het effect daarvan kan zelfs jaren aanhouden. In een experimentele opstelling kan het worden opgeroepen door in de hippocampus van proefdieren op de collateraal van Schaeffer een sterke puls aan te bieden. Deze verschaft input aan de piramidecellen in veld CA1 van de Ammonshoorn (zie ook hippocampus). LTP kan gemeten worden in de vorm van een exciterende postsynaptische potentiaal (EPSP) in CA1.