Hoe kun je een krokodil over mensen lopen en zeker weten dat hij niet bijt?

Emile Ratelband laat in zijn show een krokodil over een groep liggende mensen lopen. Zie einde van film: http://www.youtube.com/watch?v=G-BlIDK5MYk&feature=player_embedded
Ik neem aan dat hij dat alleen doet als hij zeker weet dat het dier niet aanvalt. Hoe kun je dat zeker weten? Een krokodil lijkt me niet echt betrouwbaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een krokodil dat kleiner is dan zijn prooi voelt zich altijd weerloos tegenover zijn prooi en weet dus dat hij zelf prooi kan worden.
Dat veranderd wel als de krokodil 6 meter lang is.

Het beste antwoord

De truc is dat een krokodil koudbloedig is. Als je hem afkoelt is hij zeer sloom en niet agressief.
Zo wordt ook de krokodillenshow in Thailand gedaan, het lijkt zorgzaamheid dat ze tijdens de show de krokodillen daar nat houden maar het koude water maakt de dieren zo weerloos dat ze alleen hun bek sluiten als je tegen de reflexplaatsen slaat met een stokje.
Ik heb dit zorgvuldig kunnen bestuderen.
Zou de krokodil een stukje warmer zijn, 30 graden of hoger, dan zijn het echt moordmachines die onwaarschijnlijk snel toeslaan

Een krokodil is NIET te trainen en ze krijgen geen kalmeringsmiddel.

Emile houdt zijn krokodil koel (<20 graden Celsius) waardoor ze nog wel wat kunnen lopen wat eigenlijk meer slaapwandelen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een krokodil is wel een wild dier, maar blijkbaar heeft die man die krokodil zo getraind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als met andere trucs / shows met gevaarlijke dieren, goed trainen en zorgen dat ze flink hebben gegeten voordat ze optreden, een vleesetend dier met een goed gevulde maag hapt niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed trainen en vantevoren goed te eten geven. Maar het blijven wilde dieren, dus onvoorspelbaar. Neem Siegfried en Roy. Waren de beste dompteurs. Betere waren er niet met wilde dieren . Toch ging het fout !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van tevoren goed veel eten geven en eventueel nog een kalmeringsmiddel erin. Slecht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je wat ammoniak over die personen sprayen. Voor alle zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste is dit dier natuurlijk erg goed gevoed, wat zijn innerimpuls om voedsel te grijpen al te niet doet.

Daarnaast zal het dier onderkoeld zijn en zoals hierboven al vermeld is, dan vallen ze bijna nooit aan.

Maar persoonlijk denk ik dat het ook aan de prikkels ligt, de prikkel voor een krokodil om toe te happen is namelijk een prooi die zich naar de krokodil buigt/beweegt.

Je moet je voorstellen dat een krokodil van nature in het water ligt en dat de prooi lekker komt drinken.

Als je dit nabootst en het dier heeft ook maar een klein beetje honger, dan zal de prikkel bijna niet te weerstaan zijn voor het dier, maar aangezien in het filmpje de prooi zich niet beweegt en zich al lager bevind dan het roofdier, zal hij deze prikkel bijna niet voelen.

Een samenspel van deze dingen maakt het mogelijk dat dit dier deze truc uitvoert.
Maar het blijft zeer gevaarlijk, ook uit angst kan een krokodil namelijk een mens flink toetakelen!

hierboven is al vermeld dat je een krokodil iets kan leren, dit is niet waar, er zijn maar weinig reptielen waarbij dit kan en het houd dan ook al snel op bij de groene leguaan en verschillende varanen soorten.

Wel zijn sommige krokodil/kaaimannen waarbij bewezen is dat ze zeker niet dom zijn!
Zo zijn er kaaimannen die het voor elkaar kregen verzorgers het water in te lokken om ze vervolgens......echter overleefden de personen het tot nog toe altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op TV zag ik eens dat een zeer grote krokodil toch wél iets geleerd had,ook zag ik op TV dat krokodillen zowel kleine als grote vogels weten te vangen en opeten,maar wat had deze grote krokodil waar ik het eerst over had nu geleerd?
Ik zal het je zeggen:Dit speelde zich af in Afrika en dit was een zeer grote Nijlkrokodil die het zeer zeker niet koud had want hij lag op de oever van de Nijl te zonnen.
Dat deed hij met de bek een beetje open om via deze weg wat af te koelen,en toen kwam er een vogel ter grote van een duif naar de krokodil toe,maar deze vogel was geen duif maar een alleseter,al weet ik niet meer wat voor ene,met een tamelijk lange en spitse bek.
Die vogel ging tot tegen de zijkant van de krokodillenbek,en toen deed de krokodil zijn bek wijd open en toen de vogel dit zag wipte de vogel hub de bek van de krokodil in,en daar begon de vogel alle parasieten die in de bek van de krokodil huisden weg te pikken en op te eten,parasieten zoals teken vliegenlarven en waterbloedzuigers.
Die vogel ging zelfs tot achter in de keel omdat daar de meeste bloedzuigers zitten.
Toen begon de vogel aan de resten van vlees dat nog tussen de krokodil zijn tanden zat,en bedenk daarbij dat die vogel die hele tijd binnen in de bek van de krokodil zat rod te huppen terwijl de krokodil zijn bek open hield.
Op een gegeven momend vond de krokodil het welletjes want zijn kaken werden moe van het opensperren,en dat gaf hij aan de vogel te kennen door zijn grote bek toe te doen met de vogel er nog in.
Vijf seconden later deed de krokodil zijn bek weer wijd open en op zijn dooie gemak klom de vogel volgevreten en voldaan tevreden uit de krokodil zijn bek en vervolgde zijn weg.
Ik heb er lang over gedaan de film die ik bedoel op youtube te vinden maar helaas is het daar niet te vinden,wat er wél het dichtstbij in de buurt komt is deze film,al is deze duidelijk een reclamefilm en dus nep.
Wat ik op tv ging over één krokodil een één vogel.
En wat die krokodil daar geleerd had was:"De vogel die mij helpt,die bijt ik niet."En dat leerde hij duidelijk niet van mensen,dat was in het wild en niet in een zoo of opvang.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=UIDdCihh5hU
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als geen enkele Krokodil te vertrouwen zou zijn,nooit???
Hoe verklaar je dan Dit?
http://www.youtube.com/watch?v=tlz6iNw0Qes&feature=related