Waar komt het "aandacht-miauwen" van katten vandaan?

Een kat die buiten zit en naar binnen wil, gaat voor de deur zitten miauwen om de aandacht van zijn baasje te trekken. Dat is niet het gewone miauwen, maar een geluid dat heel anders klinkt.

Ik vermoed dat dit geluid ook door wilde katten wordt gemaakt.

Is dat zo? Zo ja, in welke situaties gebruiken wilde katten deze aandachtstrekmiauw?

Toegevoegd na 19 minuten:

Het geluid dat ik bedoel, is (vermoed ik) dat wat in jelles antwoord 'yowl' wordt genoemd.

Volgens Google Translate heet dat in het Nederlands 'krollen', maar ik weet niet of ik Google Translate kan vertrouwen - ik ken het woord 'krollen' in ieder geval niet.

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kat van een vriendin heeft zichzelf aangeleerd om 'màààm' te mauwen, als ze aandacht wil.. precies zoals de dochters van die vriendin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Goeie Vraag!!
En de leukste die ik tot nu toe heb gezien.
Leuk ook die antwoorden tot nu toe.
Volwassen katten miauwen dus echt alleen tegen 'ons'!
Had ik niet gedacht. ^^
Echt leuke vraag ook!(='.'=)
(--)
Rieneke1
12 jaar geleden
ik denk dat met yowling meer het loeien wordt bedoeld wat een gevecht in kan luiden.
dat is een vocalisatie die tussen katten onderling plaatsvindt, niet zo zeer naar mensen toe.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nou... Bij mij in de buurt zit een kat die 's nachts buiten loopt, en op een willekeurig moment naar binnen wil. Dat kan dus heel goed rond 05:00 zijn. Die kat gaat dan bij de deur van zijn huis zitten, en begint dat speciale aandachts-gemiauw te maken. Dat geluid lijkt meer op het het begin van een kattengevecht dan op het gewone miauwen. Het is luider dan miauwen, en de toonhoogte is anders. Het geluid is veel doordringender. Ik kan het het beste omschrijven als het geluid aan het begin van een kattengevecht, maar dan zonder de "kwaadheid" erin, en zonder de hoge uithalen die je bij een kattengevecht wel hoort.
Rieneke1
12 jaar geleden
dan heeft deze individuele kat waarschijnlijk gemerkt dat z'n baasjes hier het beste op reageerden, maar het is zeker niet aan de orde van de dag dat katten dit geluid naar mensen toe maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Reageerde het baasje maar... Baasjelief slaapt met ramen dicht, ik slaap natuurlijk met ramen open. Als katlief het om 03:00 koud krijgt en naar binnen wil, gaat hij vanaf dat moment die herrie maken. Dat gaat dan door tot 08:00 of zo.
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn baasje :s
mogelijk uit de kat zo zijn frustratie?

Het beste antwoord

Het is aangeleerd gedrag, waarschijnlij kmeegenomen uit de jeugd van het beestje: Op het moment dat een kitten aandacht van de moeder zoekt (bv omdat het kitten de moeder niet kan vinden) dan reageert de moeder daarop. Echter, als de dieren ouder worden, gebruiken ze het niet meer. Tot ze bij ons komen, en wij hun normale signalen niet begrijpen. Om even de engelse wikipedia te quoten:

A meow is a sound used by cats to signal a request to their mother or owner. Adult cats do not normally meow to each other, and so the meowing to human beings that domesticated cats exhibit is likely partly an extension of the use by kittens of this plaintive signal

http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_communication#cite_note-2

Hun bron:

The cat’s meow is her way of communicating with people. Cats meow for many reasons—to say hello, to ask for things, and to tell us when something’s wrong. Meowing is an interesting vocalization in that adult cats don’t actually meow at each other, just at people. Kittens meow to let their mother know they’re cold or hungry, but once they get a bit older, cats no longer meow to other cats. But they continue to meow to people throughout their lives, probably because meowing gets people to do what they want. Cats also yowl—a sound similar to the meow but more drawn out and melodic. Unlike meowing, adult cats do yowl at one another, specifically during breeding season.

http://www.aspcabehavior.org/articles/98/Meowing-and-Yowling.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

wilde katten bedienen zich van een scala aan vocalisaties, maar mauwen naar elkaar doen ze niet.
alleen jonge kittens piepen naar hun moeder.
enerzijds zijn door de domesticatie van katten kitteneigenschappen bewaard gebleven bij de volwassen kat, waardoor ze naar ons mauwen.
anderzijds zijn katten niet van gisteren, en hebben ze geleerd dat wij uitstekend te manipuleren zijn door gemauw.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
duidelijk antwoord!
Ja,die katjes weten precies wat ze moeten doen bij hun baasjes hè?( of zijn zij onze baasjes?)
Dat vindt ik ook zo leuk aan katten,ze zijn zo eigenzinnig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, ze hebben hun personeel doorgaans keurig opgevoed ;-)
Alle gedomesticeerde dieren, zijn gericht op de mens.
Al deze dieren hebben geleerd met lichaamstaal en geluiden contact te maken met de mens.
Mijn grasparkieten zetten het op een 'schreeuwen' als hun voer en/ of water op is en ze mij zien lopen.
De kippen maken een speciaal geluid als ze honger hebben en mijn aandacht willen trekken.
Onze kat, miauwt op een bepaalde manier, als ze aandacht wil voor haar net gevangen muis, heb je de muis bekeken, is het over en gaat ze weer naar buiten.
Ze heeft een andere 'mauw' als ze naar buiten wil en de deur is dicht, zo maken ze wel 9 verschillende geluiden.
Een wilde kat is erg schuw en zal de mens zoveel mogelijk ontlopen, dus daar komt het niet vandaan.