Waarom zien onze planeten er zo verschillend uit?

Qua oppervlakte, grootte, elementen, kleur etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dit is een gevaarlijk zo niet onmogelijke opgave hier een goed antwoord op te geven.
Het referentiekader bestaat momenteel uit een 8 of 9 objecten en dat is veel te weinig om te concluderen.
Mede door nieuw onderzoek buiten ons eigen zonnestelsel (waarin men eenzijdig , toch logischerwijze alleen maar heel grote ( en eenzijdig gasreuzen ) heeft waargenomen.

Dus hou ik het hier uitsluitend op een paar eigen bedenkingen , zonder verdere verwijzing.

Ik vind dat de planeten in ons zonnestelsel in weze zeer goed op elkaar gelijken.
Ik zie twee soorten:De gasplaneten
De kleine steenplaneten.
Aarde,Mars en Venus ( misschien Mercurius gelijken enorm goed op elkaar .... door bepaalde gebeurtenissen in een lang verleden zijn er grondige vooral atmosferische verschillen gekomen.
Maar louter van structuur zijn het allen lookalikes.

De gasplaneten lijken ook weer op elkaar , met duidelijke of onduidelijke ringen , veel maantjes , de ene nog groter dan de andere , duidelijke klimaatgordels , de vraag of de planeten wel een vaste kern hebben en het feit dat ze mooi op een rijtje staan in volgorde ten opzichte van de zon.

De andere : dwergplaneten , planetoïden. lijken in die zin op elkaar dat ze kleiner zijn en rotsachtig en waarschijnlijk geen atmosfeer hebben (voorbehoud)

Bij de manen blijken ten slotte de grootste verschillen op te merken van bijna dode objecten , tot plaatsen met een grote vulkanische activiteit , tot plaatsen met ijs en of water....

Mijn conclusie is : dat de planeten in ons zonnestelsel eigenlijk goed op elkaar lijken en at de Aarde veel geluk gehad heeft en rijk bedeeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als je een bierglas op de grond gooit krijg je scherven van verschillende grootte. Daarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vergelijking! -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet ook waarom bananen krom zijn!.
Planeten zijn ontstaan, vele miljoenen jaren na de oerknal uit materiaal dat is weggeslingerd door de middelpuntvliedende kracht of meer virulente botsingen. Daarna is dat materiaal gestold. Dat lijkt een beetje op het kapotgooien van een bierglas, wat bijna even virulent is. Ik merk dat mensen slevcht ziojn in het denken in analogieën
Omdat al de planeten in ons zonnestelsel, ondanks het feit dat we het allemaal een planeet noemen, behoorlijk anders van samenstelling zijn. Sommige zijn rotsachtig, sommige volledig van gas, anderen behoorlijk ijsachtig. Waar op het oppervlak van de een bestaat uit rots, bestaat de andere uit bevroren methaan, etc.

Sommige lijken qua 'structuur' weer een beetje op elkaar, maar is de overall kleur weer anders vanwege andere materie, droogte, wind, noem maar op.

Planeten hebben 3 dingen gemeen: Ze bevinden zich in een baan om een ster, ze hebben hun baan rond de ster schoongeveegd en ze hebben genoeg massa om dusdanig veel zwaartekracht te genereren dat er een bol wordt gevormt (dit noemen ze een hydrostatisch evenwicht).

Als het aan deze 3 eisen voldoet, is het een planeet. Voor de rest kun je alles er op loslaten om ze er verschillend uit te laten zien, maar het blijft een planeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons zonnestelsel is gevormd uit sterrenstof van een veel grotere ster die in een *supernova is vergaan. De wolk maakt een draaiende beweging. Atomen uit die wolk trekken elkaar aan net zoals een waterdruppel aan de kraan blijft hangen. Maar ook was er door de draaiing een centrifugaalkracht van toepassing. De zwaardere atomen zochten een weg naar buiten en de lichtere migreerden naar het midden. Uit die lichte atomen is onze zon ontstaan. Deze bestaat namelijk alleen maar uit gas.

De zwaardere atomen vormden de planeten die verder van de zon af liggen. Het zware metaal goud of lood vind je dus meer in de buitenste ringen van ons zonnestelsel en minder in de binnenste. Hoe kan het dan dat op aarde goud gevonden wordt? Dat is met meteorieten meegekomen en toen was onze planeet nog vloeibaar zonder aardkorst. De meteorieten smolten en lieten het goud en andere zware elementen op aarde achter.

Omdat de planeten in basis dus andere verhoudingen in atomen hebben, is het uiterlijk ook anders.

De krachten van buitenaf door kometen en meteorieten is ook een reden voor de verschillen in uiterlijk. Uit een gewelddadige botsing van een planetoïde met de aarde is de maan ontstaan. (foto) De maan is geen planeet maar een satteliet, hij draait om een planeet en niet om de zon. De maan heeft een kraterachtig uiterlijk omdat ze de meteorieten te verduren krijgt die door ons magnetisch veld worden weggekaatst.

De maan is onontbeerlijk voor het leven op aarde. Mede dankzij de getijden die zij veroorzaakt, is het leven ontstaan of werden de voorwaarden van de ontwikkelingen van het leven geschapen.

*een supernova is een implosie van een ster, waarbij ook enorme hoeveelheden materiaal wordt uitgestoten.
In het jaar 1054 werd er een waargenomen op aarde, alle culturen hebben dit waargenomen en opgetekend. 23 dagen was de supernova overdag(!) als een extra zon te zien en 653 dagen was deze supernova te zien in de nacht.