waarom is er alleen op aarde zwaartekracht en zuurstof

Toegevoegd na 7 minuten:
ok je weet wat ik bedoel maar nu graag in taal die een 10 jarige ook kan begrijpen S.V.P.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (7)

Dit is een onjuiste aanname.

Op elke planeet,komeet, .. is zwaartekracht aanwezig. De sterkte hiervan is afhankelijk van de massa van het object.

Zuurstof komt ook op meerdere plekken voor. Vaak is het echter gebonden in andere samenstellingen. Dit omdat bij verbranding zuurstof verbruikt wordt om te oxideren. Planten zijn dan weer nodig om zuurstof vrij te maken uit deze geoxideerde form.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle materie heeft zwaartekracht. Hoe zwaarder iets is, hoe meer zwaartekracht het maakt. Dus elke planeet heeft zwaartekracht. Niet alleen de aarde.

Zuurstof is iets dat ook op andere planeten kan voorkomen. De samenstelling van een dampkring verschilt van planeet tot planeet.

Toegevoegd na 28 seconden:
Overigens beschikken lang niet alle planeten oven een dampkring.
14 jaar geleden
We weten nog niet of dat er alleen op aarde is.Al weten we wel dat erin ons zonnestelsel geen andere planeten zijn met dezelfde omstandigheden als de aarde.Het kan heel goed en is zelfs heel waarschijnlijk,dat er meerdere planeten zoals de aarde zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwaartekracht (is hetzelfde als aantrekkingskracht) is overal aanwezig. De aarde wordt bijvoorbeeld in een baan om de zon gehouden door de aantrekkingskracht van de zon. Hoe groter de massa van de planeet of ster of komeet of meteoriet, hoe hoger de aantrekkingskracht. Op Jupiter zouden we niet kunnen staan omdat onze benen niet sterk genoeg zijn om ons te tillen, zo hoog is de zwaartekracht daar.

Zuurstof is op aarde aanwezig, en op andere planeten ook. Alleen het is er niet in dezelfde hoeveelheid, en niet in dezelfde vorm. Als je CO2 bekijkt, is dat zuurstof die gebonden is aan koolstof. Maar de zuurstof is er nog steeds, die is niet verdwenen. Zo heb je dat ook op andere planeten, daar is zuurstof soms puur aanwezig, soms in een verbinding met andere stoffen.

De aarde is voor ons zo goed met deze 'hoeveelheid' zwaartekracht en deze hoeveelheid zuurstof, niet omdat dat op ons is aangepast. Wij zijn aangepast op deze hoeveelheid zuurstof in de lucht, en op deze specifieke zwaartekracht.
14 jaar geleden
de maan is heel droog bijvoorbeeld omdat de aarde zwaarder is en meer aantrekkingskracht uitoefend

en zo al het vocht naar zich toetrekt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben hier op aarde alles wat we nodig hebben om te bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag klopt eigenlijk niet, elk voorwerp waar dan ook in het heelal heeft een eigen zwaartekracht. Zelfs je potlood heeft een aantrekkingskracht, maar deze is zo klein dat je er niets van merkt. Zoals je misschien al weet zijn er om zuurstof te maken planten en bomen nodig. Als deze op een planeet er dus niet zijn, kan er geen zuurstof gemaakt worden. Dit komt omdat de ondergrond niet geschikt is, of er zijn geen water of andere vruchtbare stoffen op de planeet. De aarde is dus een speciale plek!!!