Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er ook een tijdsverschil tussen de ruimte, waar André Kuipers zich nu bevindt en de aarde? En kan je in de ruimte ook jetlag krijgen?

Misschien is het een domme vraag, maar ik ben niet zo goed op de hoogte van wat er zoal bij komt kijken, wil je de ruimte in kunnen gaan. Blijkbaar is het een zware belasting voor lichaam en geest, anders waren er bij Kuipers ook niet zoveel testen en voorbereiding nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens het programma 'Andre Kuipers in de ruimte' gebruiken ze in het ISS de tijd van Moskou. Na een vlucht van 58 uur lijkt het me trouwens niet echt mogelijk om een jetleg te krijgen, sowieso ook omdat de omgeving waarin hij komt geen ander ritme gebruikt.

Omdat er per 24 uur een stuk of 12 zonsopkomsten en ondergangen zijn, kun je volgens mij alleen spreken van een verstoord dag-en-nachtritme, zoals dat ook kan voorkomen op de beide polen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op het international space station gebruiken ze de UTC tijd, oftewel: onze tijd -1 uur. Hier krijgt hij dus geen jetlag van; Je interne klok kan moeiteloos een tijdsverschil van een uur overbruggen. Echter, Ze zijn vanuit een andere tijdszone gestart, en zullen dus wel een jetleg krijgen bij de overgang naar het ruimtestation.

En wat betreft verschil in tijd: Ze hanteren duys de UTC tijd. nederland -1 uur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft jetlag: die krijg je alleen maar als je de tijd waarop je gaat slapen verschuift. En dat proberen ze te voorkomen in het ISS. De astronauten proberen 8,5 uur te slapen op dezelfde tijd als op aarde. In de praktijk komt het daar niet van, dat heeft iets met gewichtloosheid te maken. De meesten hebben genoeg aan 6 - 6,5 uur per nacht, we weten niet precies hoe dat komt.
Ze staan niet op bij zonsopgang, want dat gebeurt elke 90 minuten :)
(Lees meer...)
escape
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding