De zon stoot continu materiaal uit, de ruimte in. Onder andere richting de aarde. Deze continue stroom van zonnemateriaal noemen we de zonnewind.

Soms is er een uitbarsting aan het oppervlak van de zon, of in de atmosfeer van de zon. Tijdens zo'n uitbarsting wordt er in korte tijd veel meer materiaal uitgestoten dan gebruikelijk.

Je kunt ook zeggen: de zonnewind neemt dan tijdelijk flink toe. In analogie met een sterke wind op aarde, noemen we dat een zonnestorm.

Op onderstaande link kun je meer informatie vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:

Ik heb een tweede link toegevoegd, maar die is in het Engels. Bevat wel veel nuttige informatie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt de links waren ook erg goed

Andere antwoorden (1)

Tijdens een zonnestorm weten er miljarden kleine deeltjes uit de zwaartekracht van de zon te ontsnappen. Door het magnetisch veld van de aarde worden deze deeltjes elektrisch geladen, waardoor ze als een “super magnetisch veld” de aarde kunnen treffen.
Zeker in de tegenwoordige tijd kan een grote zonnestorm zorgen voor veel problemen op aarde. Aangezien wij volledig afhankelijk zijn geworden van computers, kan een (tijdelijke) ontregeling hiervan voor zeer grote schade gaan zorgen. Zo kan een zware zonnestorm stroomnetten, computers, gps-navigatie, luchtvaart, radiocommunicatie, enzovoort ontregelen. Ook satellieten kunnen hierdoor (onherstelbaar) worden getroffen.