Je wordt misselijk, als je evenwichtsorgaan andere informatie aan je hersenen doorgeeft dan je ogen.

Ga je met je lichaam draaien, dan went je evenwichtsorgaan aan het gedraai. Sta je dan plotseling stil, dan blijft de vloeistof in je evenwichtsorgaan nog draaien als pas geroerde koffie in een kopje. Het evenwichtsorgaan geeft dan aan, dat je lichaam de 'andere kant' op draait, terwijl je ogen zien dat het stilstaat.

Je kan dit trouwens oefenen, zodat je er veel minder last van hebt.

Maar hier op Aarde is van zo'n verandering in beweging geen sprake. Je kunt immers de Aarde niet plotseling stil zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alles op aarde heeft zich al heel lang geleden aangepast, waardoor we dit niet meer merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag

als je het uitrekent suis je met ruim 1500 km per uur in de rondte.

als je brommer zo hard kon gaan kon je geen adem meer halen en waaide je haar van je hoofd

DAAR zit nou precies het verschil. Onze dampkring draait ook mee met die snelheid, anders zou je het voelen als een turbo rit.

De SNELHEID is hoog maar het is niet zoals in een draaimolen waar je 3 rondjes per minuut maakt, DAAR wordt je duizelig van. Dit is 1 rondje per 24 uur dus de rotatie is klein.

Vergelijk het met een tram en een hogesnelheidstrein. Als de ramen dicht zijn en het hobbelt niet te veel dan voel je eigenlijk niet dat de één zo veel harder dan dan de andere(alleen versnellen en vertragen, DAT voel je, en dat doet de aarde gelukkig niet)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgelegd. Heel beeldend!