Hoe groot zou een (gemiddeld) zwart gat zijn... meer of minder dan 30 meter?

Toegevoegd na 52 minuten:
(als je alle deeltjes van de aarde samen zou persen kom je ongeveer uit op een bol ter grootte van een tennisbal... De zon heeft pakweg een 100x grotere diameter, dus kom je uit op een bol van 10 meter. Zwart gat is is vele zonnen, dus persoonlijk schat ik 30 meter. Maar ik kan er vreselijk naast zitten!)

Toegevoegd na 4 dagen:
De vraag was eigenlijk meer: in hoeverre is in een zwart gat alles ingestort, zouden daar nog gradaties in zijn?
Een neutronenster is bijvoorbeeld ook al aardig ingedrukt, waardoor het eigenlijk 1 hele grote atoomkern wordt (maar dan nog wel met een diameter van 10 km).
Zwart gat lijkt slechts een stapje verder, wellicht alle quarks etc ook ingedrukt... maar wordt het daardoor net zo'n klein singulier punt als bijvoorbeeld de oerknal ooit was?
(Overigens, tijdens de eerste fractie van de oerknal expandeerde het heelal wel degelijk met een snelheid groter dan het licht...).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je in meters moet denken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??? Wat bedoel je met deze vraag RobjuhK?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
carsh: nou... vraag lijkt me duidelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja RobjuhK, nu je na 52 minuten uitleg geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf waar zou je dat meten, de waarnemingshorizon?

Antwoorden (5)

Bewijs heb ik niet maar 30 meter lijkt me wel erg weinig gezien de enorme zwaartekracht van een zwart gat. Ik gok op 500 keer de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit varieert ontzettend, maar houd het maar op een paar miljoen kilometer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal er nog eens goed naar kijken maar ik denk dat je helemaal niet zo slecht zit met die 30 m.

Ik herinner me ergens zelf iets dat de zon zo groot werd als een luciferdoosje, zal eens kijken of dat klopt

Maar 30 m is zeker beter dan de genoemde grotere afstanden

Toegevoegd na 8 minuten:
Nou ja, dat moet ik dus terug nemen.
Zie de link er bestaan verschillende typen met ERG verschillende afmetingen.

Maar middelzwaar heeft toch wel behoorlijke afmetingen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik dan ook weer niet he... ~10 zonsmassa's 30 km doorsnee, ~10.000 zonsmassa's opeens 10.000 km doorsnee. Klopt dat op wiki wel?
amigo
12 jaar geleden
nou, ik was ook even in verwarring
ik vraag me nu af of daar geen rekenfout in zit
je moet natuurlijk een beetje uitkijken met diameter, volume en massa een bol met een diameter van 30 km heeft een inhoud van:
14100 km3 (kubieke km) een bol met een diameter van 10000 km heeft een inhoud van 157000000000 km3 dit is 10 miljoen x zoveel terwijl de massa een factor 1000 is toegenomen (van 10xzon naar 10000xzon) dus OF de dichtheid wordt dan lager, OF er klopt iets niet hier
mee eens dus
amigo
12 jaar geleden
oeps, ik zie dat jouw getal ook niet klopt, er staat 1000 km niet 10000. dan wordt de inhoud 523000000 en dat is ca 40000 x zo veel , ook dat vind ik nog een rare verhouding moet ik zeggen voor massa x factor 1000
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahja, moet 1000xzonsmassa en 1000 km zijn... ik keek te snel naar die R-aarde, en dan klopt die 1000 km weer niet :p
Maar die M-maan en die 0,1 mm heeft nog een veel gekkere verhouding!
amigo
12 jaar geleden
nou, dat weet ik nog niet, ik vond ergens dat de massa van de zon 27 miljoen x groter is dan de massa van de maan. dus tussen miniatuur en stellair zit een factor 270 miljoen in de massa en een factor 300 miljoen voor de diameter HE die klopt als een bus!!!! ps in cijfers: de massa van de zon is (afgerond) :
3.10^20 en van de maan 7.10^22 (dus een 3 met 30 nullen en een 7 met 22 nullen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Visara: ja hoor, het kan allemaal nog veeeeeeel kleiner. Tijdens de oerknal schijnt het hele heelal in een luciferdoosje te hebben kunnen passen, sterker nog: het was kleiner dan een atoom. Nog sterker: het heelal was toen zelfs 100 miljoen keer groter, maar in de eerste split-second van de knal hebben 99,999999% van de materie/antimaterie elkaar vernietigd.
Dat was nog eens vuurwerk! :)
Een zwart gat is niet zozeer een hemellichaam als wel een gebied in het heelal met een supersterk zwaartekrachtsveld. De zwaartekracht van een zwart gat is hoger dan de lichtsnelheid: je zou sneller dan het licht moeten bewegen om eraan te ontsnappen. Omdat de lichtsnelheid de hoogst mogelijke snelheid is in de natuur, vormt een zwart gat dus een eenrichtingsdeur in de ruimte: er kan van alles in verdwijnen, maar er komt nooit meer iets uit te voorschijn. Als de ontsnappingssnelheid van een zwart gat groter is dan de lichtsnelheid, kan het ook geen licht uitzenden. Daarom is een zwart gat zwart en per definitie 'onzichtbaar'.
Het merkwaardige is dat een zwart gat geen oppervlak heeft. Wanneer materie eenmaal zo sterk wordt samengeperst, is er niets meer dat weerstand kan bieden tegen de zwaartekracht. Normaal gesproken zijn het de elektromagnetische krachten tussen moleculen en atomen die de veel zwakkere zwaartekracht een halt toeroepen, maar bij een zwart gat is niets bestand tegen de allesverpletterende zwaartekracht. De materie stort onder haar eigen gewicht ineen tot een onmetelijk klein punt met een oneindig hoge dichtheid.
Zo'n 'puntmassa' heeft strikt genomen geen afmetingen en geen oppervlak. maar het resulterende zwarte gat is niet oneindig klein. Als de zon wordt samengeperst tot een zwart gat en daarbij ineenstort tot een dimensieloos punt, heeft het zwarte gat toch een straal van anderhalve kilometer. Sterrenkundigen spreken echter niet van een oppervlak, maar van een 'horizon'. Op anderhalve kilometer afstand van het middelpunt is de ontsnappingssnelheid gelijk aan de lichtsnelheid. ben je dat punt eenmaal voorbij, dan is er dus geen weg meer terug. In die zin vormt de horizon de begrenzing van het zwarte gat.
De term 'horizon is heel toepassalijk: omdat er geen straling uit een zwart gat kan ontsnappen, kun je nooit voorbij de horizon kijken. Hoe groter de massa van een zwart gat is, des te groter is de straal van de horizon. De superzware zwarte gaten die zich in de kernen van sommige sterrenstelsels bevinden, hebben afmetingen van vele tietallen miljoenen kilometers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat nu ineens over op een totaal andere vraag. Een vrij vage vraag. Hoe groter een zwart gat, en dus hoe meer massa er opeen is gepakt, hoe groter de zwaartekracht. In de zin heb je dus verschillende gradaties.
Een neutronenster is net als een zwart gat een supercompacte bal van materie, maar dan met een ontsnappingssnelheid kleiner dan 300.000 kilometer per uur, hij kan daardoor nog steeds straling uitzenden.
Om een zwart gat met de oerknal te vergelijken lijkt me een beetje onzinnig en speculatief. Net als de bewering dat de oerknal met een snelheid groter dan de lichtsnelheid plaatsvond.
in het universum heerst ga os daarom denk ik dat er geen gemiddelde is