Een planetaire ring is een ring die rond een planeet draait, bestaande uit steen- en ijsdeeltjes met een diameter uiteenlopend van minder dan een millimeter tot enkele meters.

Je kunt er dus niet op lopen. Je zou er doorheen zakken.

Alle gasreuzen en ijsreuzen in ons zonnestelsel hebben planetaire ringen:

Jupiter
Saturnus
Uranus
Neptunus.

Meestal zijn planetaire ringen heel dun, zoals de ringen van Jupiter, Uranus en Neptunus, maar soms zijn de ringen ook dikker, zoals bij Saturnus, en zijn ze zijn zo breed dat ze vanaf aarde al met een kleine telescoop te zien zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee, zelfs niet in een ruimtepak.
De ringen zijn namelijk niet massief en bestaan uit losse brokken steen die heel erg uiteenlopen in grootte (golfbal tot vrachtwagen formaat)
verder wordt je niet door zwaartekracht naar de ringen getrokken waardoor je je als je een stap probeert te zetten van de ringen wegduwt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is "zwevend" stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ,
De ringen zijn te ijl en bestaan vooral uit stof.
De ringen van Saturnus zijn iets duidelijker en iets minder ijl. Maar het gaat hier ten eerste niet om 1 ring , maar op zijn minst 20 ringen , met een breedte van niet meer dan 20 km. Ten tweede : die ringen bestaan uit stof , kleine brokstukken , ijspartikels , ijsbrokken ,droog ijs en mogelijks ook gas.
De ringen zouden wel een belemmering kunnen vormen voor eventuele sondes , maar ook die Saturnus ringen zijn niet homogeen en veel te ijl . Op dichtere afstand zien ze er trouwens semi-transparant uit. Dat zegt genoeg over de dichtheid van het materiaal.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zo zag men de ringen ten tijde van Huygens.boven
Zo zijn ze werkelijk:onder