wat zijn calabi yau manifolds?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de naam komt trouwens van de mensen die ze hebben ontdekt. van Eugenio Calabi en Shing-Tung Yau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of tenminste, die de theorie hebben bedacht.

Het beste antwoord

Calabi-Yau manifolds zijn 11-dimensionale objecten. Op zich niet heel erg spectaculair, en voornamelijk een mathematische curiositeit. (Ze komen er natuurlijk ook niet goed uit op een 2-D monitor.)

Tot het moment dat de snaartheorie en de M-theorie plotsklaps meer dimensies nodig hadden dan we konden waarnemen. Deze hebben de implicatie dat het universum gevuld is met deze constructies, op zo'n kleine schaal dat het niet met het blote oog te zien is. De trillingen van snaren binnen deze objecten zouden materie en energie zoals wij dat kennen mogelijk maken.