In welke gebieden/grondsoorten vergaan botten? En in welke gebieden/grondsoorten blijven ze in tact?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het heeft niet zo zeer altijd met grondsoorten te maken maar wel met de hoeveelheid zuurstof die er in die grond zit, in diepe natte en vaste klei, kunnen botten heel lang geconserveerd blijven, omdat er weinig of geen zuurstof in zit.
In natte veengrond zit ook nog veel zuur die ook conserverent werk, zeker onder water, bekend zijn er de veenlijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan de andere kant heb je de mummies in Egypte. Daar kwam juist geen vocht bij in het hete zand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk is ook een insecten- en schimmelvraatvrije grond : zoals permafrost en turfgrond.
Veel gronden in onze landbouwstreken zijn bemest met ongebluste kalk :en dat is nefast voor bewaren van kadavers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak een antwoord van jullie reacties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok zal ik doen ,maar ik vind je antwoord goed...alleen een aanvullingske van mij

Andere antwoorden (2)

aanvulling:

Belangrijk is ook een insecten- en schimmelvraatvrije grond : zoals permafrost en turfgrond.
Veel gronden in onze landbouwstreken zijn bemest met ongebluste kalk :en dat is nefast voor bewaren van kadavers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In gronden die relatief vaak droog worden gaat de ontbinding relatief snel, al kunnen zeer droge omstandigheden ook weer leiden tot mummificatie, maar dat is dan meestal bovengronds.
In heel vochtige gronden zoals moerassige veengronden kan ook mummificatie optreden. In veengronden in Ierland, Drenthe en Scandinavië zijn vrijwel intacte stoffelijke resten gevonden van duizenden jaren oud.