Waarom is is de rode zee zo zout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je niet de dode zee?
jodyenboyke
12 jaar geleden
Toch is de Rode Zee veel zouter dan de Noordzee, kan de vraag wel enigzins begrijpen dus.

Het beste antwoord

De Rode zee is zo zout omdat het zo warm is. Daardoor is de verdamping heel hoog en je weet dat bij verdamping het zout achter blijft. Hierdoor is de Rode zee relatief zouter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je de dode zee bedoelt.
- Door de breuk, ontstaan tussen de aardschollen,
zijn er mineralen diep uit de aarde naar boven
gekomen.
- De Jordaan voert mineralen bevattend zoet
water aan.
- Er is geen leven mogelijk in deDode Zee
(behalve enkele micro-organismen) dus de vissen,
meegevoerd met de Jordaan, sterven als zij in
aanraking komen met het zoute water. Vissen
vormen een bron van mineralen.
- Het mineraalrijke zand en slib dat uit de bergen
wordt aangevoerd met de neerslag vormt de
modder die naar de bodem zakt en daar
verzadigd wordt door het rijke minerale milieu dat
in deDode Zee heerst.
- Door de hoge temperaturen in dit klimaat
verdampt deDode Zee sneller dan er door
neerslag (ca. 100 mm per jaar) en rivierwater
aangevuld kan worden, waardoor het minerale
gehalte van deDode Zee steeds hoger wordt en
het waterpeil steeds lager.
Vergeleken met gemiddelden van de Oceanen
welke 3% zouten bevatten, heeft deDode Zee
met 33% zouten het hoogste mineraalgehalte ter
wereld. In deDode Zee is het niet mogelijk te
zwemmen, het “zware” water belemmert dit.
Vanuit de hele wereld komen mensen naar de
Dode Zee om zich in te smeren met de modder
en om te drijven in de Dode Zee. In de
kuuroorden rondom de Dode Zee kunnen
mensen met bijv. huidziektes of reuma zich laten
behandelen met het zout en de zwarte modder
uit deDode Zee. Aan deze kuurcentra zijn artsen
verbonden en door toepassing van hun kennis,
ervaring en behandelwijzen, weten wij welke
resultaten te behalen zijn met de producten op
basis vanDode Zee mineralen. De
behandelingen die daar worden gegeven,
therapeutisch of cosmetisch worden door ons net
zo toegepast.
De overdaad aan mineralen in het zeewater
samen met de warme lucht zorgen voor een
constante nevel boven deDode Zee, deze nevel
laat de ultraviolette stralen beperkt door, zodat
mensen die een zonnebad nemen aan deDode
Zee minder snel verbranden en dus langer van
de therapeutische effecten van de zon gebruik
kunnen maken, wat een positieve werking heeft
op een eczeemhuid en bij psoriasis.
Dankzij de grote diversiteit uit de verschillende
bronnen is er een ware schat ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Pijnack. Het begon mij ook als een advertentie in de oren te klinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord , maar de vraag is de Rode Zee en niet de Dode Zee
Omdat er een uitzonderlijke samenstelling van het water is ontstaan door de eeuwen heen.
Deze unieke watermassa ligt op de Syrisch-Afrikaanse breuk, een geologisch verschijnsel dat in het verre verleden bij een enorme aardverschuiving is ontstaan. Vele oeroude aardlagen, rijk aan allerlei mineralen, kwamen bloot te liggen en er ontsprongen zoutwaterbronnen die een dal en een meer vormden op 400 meter beneden de zeespiegel, de laagste plek op aarde.

Duizenden jaren verdamping resulteerden in verhoogde niveaus van mineralen en zouten in het meer, dat we tegenwoordig kennen als de Dode Zee. De samenstelling van het water van de Dode Zee is uniek: het bevat de hoogste niveaus magnesium, calcium en kalium van alle zoutwatermassa's ter wereld, inclusief de oceanen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over de Rode Zee
De Rode Zee is zouter dan de meeste andere open zeeën , maar dat geldt ook voor de Middellandse Zee en de Zwarte Zee (onderste laag).
De reden is waarschijnlijk de geringe stroming ,de grote verdamping, de ondergrond en de hoge temperatuur . Het zoutgehalte is echter niet spectaculair hoger. De Rode Zee kreeg haar naam door de rode algen : die een rode schijn op het water geven.
De gesloten zee-arm van Djibouti is de zoutste ter wereld , dat komt inderdaad door de verdamping en de ondergrond en het feit dat er geen uitwisseling is met de open zee.
Dit geldt in mindere mate ook voor de Dode Zee , dat in feite ook geen echte zee meer is.
De Kaspische Zee daarentegen is spectaculair minder zout : de reden is hier dat het debiet uitsluitend gevoed wordt door grote zoete rivieren zoals de Wolga