Wat voor dorpsvormen zijn er?

Ik las ergens iets over een dorpsvorm, maar ik kon nergens de verschillende dorpsvormen vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Dorpsvorm

De vorm die een dorp heeft aangenomen. Bij een esdorp liggen de huizen in een cirkel rond de brink. De veendorpen liggen als uitgestrekte linten langs een weg. De vorm is dus langgerekt.
Bronnen:
9 jaar geleden
In verschillende regio' s worden niet alleen heel andere huizen gebouwd, maar ook de dorpen zijn heel verschillend van structuur. Dat hangt vooral samen met het grondgebruik. Als men samen van (in vroegere tijden) bijzondere voorzieningen wilde gebruik maken, zette men de huizen dicht bij de gemeenschappelijke dorsvloer. Als piraterij in de omgeving een probleem vormde, ook: dan krijg je versterkte dorpen waarvan een extreem voorbeeld het middeleeuwse Carcassonne is. Zie de bron voor een enorme opsomming van vormen van dorpen, vormen en de redenen daarvoor. natuurlijk hebben we dit wat simpeler gemaakt door in een aantal ' hokjes' in te delen zoals ' lintbebouwing' ' veenkolonie' 'esdorp' 'terpdorp' en zo. Leuk is vooral om je neus eens buiten de deur te steken en eens op internet Leopold' s atlas (Belgisch( en Westermann (Duits) te raadplegen. je zult zien dat het aantal dorpsvormen echt enorm is. In het buitenland werden dorpen soms gebouwd op plaatsen die goed te verdedigen waren tegen rovers; de Italiaanse dorpen (sommigen vinden dit stadjes) Volterra en San Gimigniano zijn mooie voorbeelden, net als de Acropolis van Athene en het kasteelgedeelte van Edinburgh in Schotland.
Ergo: de reden van de plaatskeuze hangt vaak samen met problemen ter plaatse; de terpdorpen moesten het water keren, et cetera.