Blijven de "aardplaten" verschuiven, of houd dat een keer op?

Zoals de meeste mensen zullen weten, schuiven de werelddelen heel langzaam en heeft de wereld er vroeger dan ook anders uit gezien. (continenten die vroeger aan elkaar lagen, waar nu zee tussen stroomt.) Blijft dit schuiven? En waar houd het op? Of beter gezegd, als het al op houd, hoe ziet het er dan ongeveer uit? Alles op een hoopje gepropt, of alles naar de noord of zuidpool geslingerd, of is het een circel die zich blijft herhalen waardoor het altijd in beweging blijft? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Het logische antwoord is "Ja", dat zal ongetwijfeld een keer ophouden, al is het maar omdat de zon de fase van rode reus zal bereiken, en de aarde zal verzwelgen, en later nog zal het gehele zonnestelsel in een zwarte gat eindigen.

Maar waarschijnlijk bedoel je of de aardplaten zullen stoppen met verschuiven vóórdat het zo ver is.
Dat is moeilijk te zeggen, en de wetenschappers zijn het niet over eens.

De krachten die de platentektoniek (de beweging van de aardplaten) aandrijven zijn de mantel convectie, de zwartekracht, en het bestaan van de oceanen. Andere krachten hebben invloed op het proces, maar zijn niet bepalend voor het ontstaan van verschuivingen van de platen.
Er wordt berekend dat door opwarming van de oppervlakte van de aarde vanwege de steeds toenemende hoeveelheid energie die de zon uitstraalt, alle oceanen zullen over zo'n 1-3 miljard jaar verdampen. Dan zal de verschuiving van de platen ophouden.
Dit zal in ieder geval eerder gebeuren dan de kern en mantel van de aarde voldoende afkoelen zodat het proces tot stilstand wordt gebracht via deze andere weg.
Dat gebeurt trouwens ook eerder dan de zon zich ontwikkelt tot een rode reus en de aarde volledig vernietigt: ongeveer 7-8 miljard jaren.

En dan is je volgende vraag hoe de aarde eruit zal zien als het zo door gaat. Ook daar is er geen consensus over.
Zolang de platen blijven schuiven in de huidige richting, zal zich opnieuw een supercontinent gaan vormen door de botsing van Amerika met Europa en Afrika (dat is de huidige trend, en dan is de Atlantische oceaan verdwenen) Maar het kan ook zijn dat Amerika met Azië gaat botsen (dat houdt in dat er een verandering plaats vindt in de richting van de huidige schuiving, en dan is de Stille oceaan verdwenen)
In ieder geval zal dit weer een tussenstap zijn, en uiteindelijk is er tijd zat voor dit supercontinent om opnieuw te gaan splitsen voordat de platentektoniek stopt, zoals eerder aangegeven, want dit proces loopt in een tijdschaal van miljoenen jaren, en geen miljarden, zoals de uiteindelijke verdamping van de oceanen.
Op dat punt heb je overigens maar één continent, want de aarde zal één grote, droge, kale levensloze rots zijn.

Zie de link op de Wiki, met goede info, ook al vind ik het artikel in de Engelse Wiki, met hele goede links naar andere bronnen van informatie, stukken beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer mooi en uitgebreid beantwoord.
Buiten mijn weten om is dit dus best een goeie vraag :) ik was in de veronderstelling dat het wel een keer zou moeten ophouden, uitgegaan van een bord soep met vermicelli :p nu ik zo alle antwoorden heb gelezen is het wel logisch dat mijn vermicelli theorie de soep in kan :p Ik bedoelde overigens idd vóórdat de aarde "vergaat" ;) Bedankt voor alle informatie :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gabi, waarom denk je dat het zonnestelsel in een zwart gat verdwijnt? De zon heeft niet genoeg massa om een zwart gat te worden en de kans dat een passerend zwart gat het zonnestelsel opslokt is niet nul, maar het scheelt niet veel. Daarnaast zie ik niet in dat door het verdampen van de oceanen de plaattektoniek zou stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha groome
Je hebt helemaal gelijk over de zon en zijn massa, maar als je ver genoeg in de tijd kijkt, en dan heb ik het zo'n beetje over het einde van het helaal, oftewel, de Big Crunch, dan zal alles, inclusief de zon en aarde (of wat er nog van over is) in een zwarte gat verdwijnen. En die kans is meer dan groot: het is zelfs zeker.
Over een passerende zwarte gat heb je ook gelijk: de kans is minimaal. Wat de platentektoniek betreft, is het zo dat voor planeten met een relatief kleine massa zoals de aarde, de aanwezigheid van grote watermassa's een voorwaarde is voor het ontstaan van dit fenomeen. Grotere planeten kunnen dit ook hebben zonder water. Kleinere planeten kunnen helemaal geen platentektoniek hebben. Check even deze link in de Engelse wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Plate_tectonics#Other_celestial_bodies_.28planets.2C_moons.29 ... en kijk ook deze artikel (wederom Engels, helaas), vanaf bladzijde 7:
http://arxiv.org/pdf/0710.0699v1.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je gabi :)

Andere antwoorden (4)

Vergelijk het met een bus vol mensen. Als er iemand een stap zet, zal iemand anders ruimte moeten maken. Dat zal een ander weer de mogelijkheid bieden om iets breder te gaan staan. Enz.

Het blijft altijd in beweging en zal nooit stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk. Dank je :)
Dat gaat nog steeds door, en zal doorblijven gaan. Het gaat alleen wel superlangzaam. Het verschuiven van de aardplaten is de oorzaak van aardbevingen, vulkanen en tsunami's (die dan weer het gevolg zijn van een aardbeving in zee)
Hoe het er op het laatst uit zal komen te zien? Geen idee, niet te voorspellen. Waarschijnlijk kunnen geologen het voor een deel voorspellen, maar toevalligheden zullen altijd een rol spelen, waardoor een koers weer kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zit wel iets in. Bedankt voor je antwoord.
De platentektoniek, zoals het verschuiven van de aardlagen genoemd wordt, wordt aangedreven door convectie stromen in de mantel van de aarde. De energie die deze convectiestromen aandrijft is afkomstig uit twee bronnen, de warmte die in de kern van de aarde is opgeslagen bij ht ontstaan van de aarde en het verval van radioactieve isotopen. Zolang de convectiestromen blijven bestaan zal er platentektoniek zijn.

Ik denk dat de zon eerder ontploft dan dat de convectiestromen stoppen, dus het het houdt pas op bij de vernietiging van de aarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er valt daarom ook niet te zeggen hoe het er uit zal zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord groome :)
De aarde draait om de zon en om haar eigen as. De krachten die in ons zonnestelsel aanwezig zijn hebben ook invloed op de krachten die zich op en in de aarde voortdoen.
Het binnenste van de aarde is een kokend gepruttel van magma en daar drijven de tektonische platen op. Ze dobberen heel wat af.Dat zal net zolang duren totdat er iets gebeurd waardoor de eigen beweging van de aarde ophoudt te bestaan. Tegen de tijd dat alle oceanen zullen zijn verdampt hebben wij geen kijk op de wereld meer. Allang niet meer. De afkoeling van het water doet zijn werk niet meer en alles zal m.i. verbranden. De aarde zal in een enorme brandende pannenkoek veranderen. In elk geval kan ik mij niet voorstellen dat de aarde zonder water een platentektoniek kan behouden, zonder dat deze in een alles vernietigende brand als reststof (magma) aan het al aanwezige magma zal worden toegevoegd. Bla bla bla. Maar eerlijk gezegd, ik geloof niet in dit scenario en ook niet in alle scenario's die tot nu toe beschreven zijn.

Toegevoegd na 28 minuten:
Als de aarde alle water heeft verloren heeft ze ook veel massa verloren. Massa, die ook een naar binnen gericht invloed had. Als die is weggevallen zal alle hitte uit het binnenste der aarde naar buiten treden. De pannenkoek verbrand. De aarde zal uit haar baan raken en wellicht richting zon verdampen. Maar nogmaals ik geloof niet in dat scenario.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Goed uitgelegd :)