Diamant is vele miljoenen jaren geleden ontstaan op een diepte van ruim 200 kilometer en bij een temperatuur van om en bij de 2000 °C. De immense druk hier op de steenmassa had tot gevolg dat koolstof, bouwstof van planten en bomen, ging kristalliseren. Wanneer koolstof wordt samengeperst, wordt het grafiet. Als grafiet onder extreem hoge temperatuur (1500-2000°C) en onder een zeer hoge druk wordt samengeperst, krijgen we diamant.

De meeste diamanten zijn door vulkaanuitbarstingen aan de oppervlakte gekomen. Veel daarvan is gevonden in aangeslibde grond bij rivieren , nadat de door erosie vrijgekomen stenen door regenwater waren meegevoerd. Dit vulkanische proces zorgt ervoor dat brokstukken gesteente vanuit de mantel, waar de diamanten zich bevinden, door lava zeer snel naar de oppervlakte worden gebracht. Dit proces is verplicht snel te gaan, zodanig dat de diamant geen tijd krijgt om zich aan te passen aan de afnemende druk en temperatuur. Wanneer hij de tijd wel krijgt zal diamant onderweg overgaan in het zwarte grafiet.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gut je leert ook elke dag wat bij hier! Dank aan de vraagsteller en de antwoordgever!