Is het mogelijk om te reizen door stil te staan?

Dus dat je op precies dezelfde plek blijft hangen en dat de aarde doordraait. En je vele uren later weer land.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En in eender land bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik dagelijks. Ik ga liggen en even later ben ik dan in Dromenland.

Antwoorden (11)

Nee, dat kan niet. Want staan is namelijk verbonden met contact met de aarde. Als je staat dan draai je met de aarde mee.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok bedankt duidelijk antwoord!
Het zal wel fijn geweest zijn dan konden wij teminste goedkoop reizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nee de aarde draait jij draait niet want de aarde draait in de ruimte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, bloemkool alleen dan anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh zo
Dat is niet mogelijk. Je kan wel zo'n gevoel krijgen als je een jointje rookt. Dan land je later ook weer in de realiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, plusje van mij +
Nee.

De science-fictionschrijver Arthur C. Clarke bedacht dat een satelliet op 36000 km hoogte een baan van 24 uur om de Aarde maakt, en dus steeds vanaf hetzelfde punt op Aarde zichtbaar is.
Je zou zeggen, dat de satelliet 'stil' hangt, maar hij beweegt dus.

Misschien zet je dit aan het denken. Wat is beweging eigenlijk? En wat is een vast punt??

In jouw gedachten ga je omhoog, sta je dan stil. Maar stilstaan is altijd ten opzichte van iets. Je kan stil staan in een trein, en 140 km/uur bewegen ten opzichte van de grond, en 108000 km/uur bewegen ten opzichte van de Zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sir Arthur C. Clarke was, behalve SF-schrijver, ook wetenschapper en visionair. Goeie combi! Hij 'bedacht' de communicatiesatelliet in de geostationaire baan. Hij vergat alleen om er patent op aan te vragen ;-)
Als je kon zweven en je zou dood stil kunnen zweven was het mogelijk :P maar dat kan niet dus is het: Nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets gebeurt wel en wordt het corioliseffect genoemd. Naarmate je dichter bij de pool bent heb je een geringer snelheid naar het Oosten toe en ben je dichter bij de aardas. Schiet je vanuit het Noorden een kanon af naar het zuiden dan zal de de naar het Oosten draaiende Aarde onder de kogel door draaien en komt de kogel meer naar het Westen terecht.

De slinger van Foucault sluit nog meer bij die gedachte aan. De slinger blijft in hetzelfde vlak slingeren, maar op het aardoppervlak lijkt het of het slingervlak langzaam draait. Aan boord van de slingerkogel zou je dus na een tijdje weer op een andere plek uit kunnen stappen, maar het schiet niet echt op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een leuke theorie:

Laat jezelf omhoog met een luchtballon,
blijf hangen.
Laat de aarde onder je wegdraaien,
kom naar beneden,
en je bent in een ander land.

Maar ja: helaas
De Luchtstromen, de wind, de aantrekkingskracht van de aarde, de atmosfeer.......dat alles werkt tegen.

En als je al een dermate goed gestuurde ballon zou kunnen nemen, dan kost die nog vele malen meer
dan een vliegreisje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het niet doen door te staan, wel als je zweeft, maar dan moet je ook nog aan alle weerstand en aantrekkingskracht denken, maar theoretisch gezien is het mogelijk als je zweeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat lukt niet.
Als je in een hogesnelheidstrein omhoog springt, dan land je toch ook niet op een andere plek omdat de trein onder jou doorschuift? Je beweegt aan dezelfde snelheid mee in de lucht, hoe vreemd het ook klinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theoretisch is het mogelijk. Je zou dan de ruimte in moeten gaan tot de invloed van de zwaartekracht van de aarde klein genoeg is om geen verschil te merken. Dan blijf je in de ruimte hangen, terwijl de aarde draait. Vervolgens ga je terug naar de aarde, en land je op een andere plek.

In het praktijk is dit natuurlijk een van de meest onzinnige dingen ooit bedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel dan ook niet echt stilstaan, en de vraagsteller bedoelt dat ook niet. De vraagsteller bedoelt dat de aarde als het ware onder de voeten doordraait. Dat is inderdaad niet stilstaan, dat begrip hoort eigenlijk helemaal niet bij deze vraag. Maar je hebt daar wel gelijk in.
Ja hoor, dat is best mogelijk. We kennen namelijk de wet van behoud van impulsmoment. Als je hier in Nederland op een plek stilhangt, dan reis je met een snelheid van ruim 900 km/uur naar het oosten, dat wil zeggen ten opzichte van de zon. Je merkt er niks van, want iedereen en alles om je heen reist met jou mee. Alles om je heen krijgt van moeder Aarde namelijk een zetje(impuls) mee.
Je bedoelt waarschijnlijk: kun je in de lucht of ruimte op één plek stil blijven hangen, terwijl de Aarde ónder jouw voeten doordraait. Dat kan niet, behalve wanneer je met een bepaalde snelheid tegenin de draairichting van de Aarde heen reist: het lijkt dan net alsof je ten opzichte van alles onder jou op Aarde stilstaat. Galileï en Huygens hebben dat zo'n 400 jaar geleden reeds bewezen. Je beweegt altijd. Stilstaan doe je in verhouding met andere objecten om je heen. Als die met dezelfde snelheid in dezelfde richting met jou meebewegen, dan sta je stil, terwijl je eigenlijk reist.