Wat is dat blauwe materiaal op kerktoppen?

Vaak zie ik bij kerken bovenop het stuk waar het smaller wordt naar een punt toe, een mooie blauwige gloed of iets. Wat is dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Blauw of blauw-groenig meer richting turqouise ?
Dat laatste komt doordat de toren met koper is bedekt. Dit ontwikkeld na verloop van tijd een turkooiskleurig patina.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik denk dat het ontstaat doordat de de haan, het kruis, bliksemafleider o,i,d inderdaad geoxideerd is en dat de oxide door regen op de punt is terecht gekomen.
Een koperen dak geeft geen blauwachtige glans maar is zoals je zegt meer turquoise
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet welke / wat voor kleur blauw vraagsteller bedoelt ; het tweede antwoord zou ook uitstekend kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Denk ik ook
Het blauw op oudere kerktorens komt van de soort leisteen die voor de bedekking zijn gebruikt.

Doordat het bovenste gedeelte meer aan de wind is blootgesteld behouden ze vaak de originele blauwe kleur terwijl de lagere gelegen delen vaak aangetast worden door mosvorming en duiven uitwerpselen wat een donkere kleur oplevert, het bovenste deel moet ook vaak eerder vervangen worden dan de lagere delen.