Mag een werkgever vragen naar een kaart na het overlijden van een familielid?

Op het werk vragen ze maar een kaart na het overlijden van een familielid, maar nou is mijn vraag ben je dat verplicht te laten zien

een jaar geleden
8.8K
Thecis
een jaar geleden
Ik denk dat ze het wel mogen vragen, maar dat je niet verplicht bent om het te laten zien.
Waarschijnlijk doen ze dit om misbruik van vrije dagen te voorkomen.
TurfGraver
een jaar geleden
Wat staat er in de cao of personeels­handboek?
Verder, wat is er op tegen?
Had ook eens een werknemer met 6 oma's....
tinus1969
een jaar geleden
Als je een buitengewoon verlof aanvraagt, is het niet zo gek dat je werkgever daar enig bewijs voor wil.
Welkomhans53
een jaar geleden
Een werkgever mag dat gerust vragen. Meestal heeft de werkgever daar een reden voor omdat 'buitengewoon verlof ' vastgelegd kan zijn in een cao en of bedrijfsreglement . De werknemer heeft ingeval een familielid is overleden recht op zgn calamiteitenverlof waarbij werknemer moet aangeven dat hij meteen de nodige familiezaken moet regelen , dit calamiteitenverlof kan evt overgaan op bijzonder verlof, en .... al dan niet betaald . Zaak is dat de werkgever dit soort zaken goed omschrijft en vastlegt in genoemde arbeidsovereenkomst en of bedrijfsreglement , zodat er voor de werknemer duidelijkheid bestaat over wat wel en wat niet mogelijk is.
SentWierda
een jaar geleden
@Welkomhans53. Een werkgever mag best iets vragen. In dit geval vragen om een bewijsstuk. Maar waarom vraagt de werkgever alleen naar een kaart? Dat is vreemd.
Er zijn uitvaartondernemingen die een kaart optioneel hebben, zoals zoveel zaken in de uitvaartwereld optioneel zijn. Zelfs koffie met cake is niet verplicht..
De werkgever kan vragen naar een rouwkaart, maar ook naar een advertentie in de krant, of naar een kopie van een uittreksel uit een overlijdensakte. Waar het om gaat: de werkgever wil een houvast hebben. En dat vraagt/formuleert de werkgever nogal merkwaardig.;

Antwoorden (1)

Vreemde vraag van de werkgever. Want niet na elk overlijden wordt een rouwkaart gedrukt.
Een werkgever mag best vragen naar een rouwkaart en als die kaart beschikbaar is, dan zou ik een kopie ervan geven.
Als die kaart er niet is, dan houdt het op.
Overigens gaat het na het overlijden niet over het wel of niet hebben van een rouwkaart. Het enige dat wel als bewijs kan dienen (voor de werkgever) is een kopie van een gemeentelijk uittreksel uit een overlijdensakte. Dat is het bewijs dat iemand is overleden.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Er wordt mss niet altijd een rouwkaart gedrukt, maar als die er is, is dat een simpel bewijs dat er idd een overlijden heeft plaatsgevonden. Een gemeentelijk uittreksel is veel moeilijker te verkrijgen (sterker nog: kan iedereen zomaar zo'n uittreksels aanvragen ivm privacy?).
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Het gaat niet om een uittreksel. (Immers: dat is een gewaarmerkt officieel bewijs.)
Het gaat om een kopie van een uittreksel. Zo'n kopie kan in principe iedereen krijgen die daarom vraagt. Ervan uitgaande dat iemand die erom vraagt (zoals deze werkgever) dat met een gegronde reden doet Met privacy heeft het niets te maken.