als ik ga staken woensdag, en ik een proefwerk mis, kan ik dan gewoon een 1 als cijfer krijgen of mag dit niet?

aangezien het LAKS de staking steunt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt van de school af.

Er zijn scholen waar men vraagt een brief van de ouders mee te brengen, waarin staat dat de ouders toestemming geven voor het staken.
En geen brief: dat geldt het als spijbelen.

Zo zal iedere school wel zijn regels hebben.

Dat het LAKS de staking steunt wil niets zeggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En hier staat dat je in ieder geval toestemming moet vragen aan je schooldirecteur.

Dan kan je deze vraag ook stellen.

http://www.laks.nl/staking/help_ons/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord stond er nog niet toen ik mijn reactie schreef, maar het is een goed antwoord.

Andere antwoorden (4)

Het hangt ervan af of jouw school of de overkoepelende organisatie waarbij je school hoort de staking steunt of niet. Officieel heb je als leerling geen stakingsrecht omdat je nog niet meerderjarig bent. Er zijn scholen die de staking wel goedkeuren, maar dan moet je wel een brief van je ouders/verzorgers aan de school kunnen overleggen dat zij jou toestemming geven om die dag te staken.

Tips:
vraag je mentor, teamleider of directeur of de school de staking steunt
vraag de docent bij wie je een proefwerk hebt, hoe hij/zij hiermee omgaat
vraag je ouders om schriftelijke toestemming om te mogen staken
Blijf niet zomaar weg van school, dit valt onder spijbelen en dan kan de school de Schoolinspectie inschakelen.Dit kan je ouders veel geld gaan kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent altijd verplicht om je afwezigheid schriftelijk te wettigen. Indien je afwezigheid staaft met het schoolreglement ben je in orde met een attest. In het andere geval niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijk gezegd: lever sowieso een briefje in met toestemming
Als je toestemming van je school hebt om te staken mogen ze je geen 1 geven dan mag je de proefwerk op een andere dag doen (net als je een keer ziek bent) maar als je van jou school geen toestemming hebt en om te gaan staken en je toch weg blijft mogen ze je een 1 geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt schriftelijke toestemming van je ouders nodig en deze moet vooraf worden ingeleverd bij school. Je hebt het recht op een klein aantal dagen per jaar 'verlof' naast vakanties en feestdagen. De reden van het verlof doet er niet toe als je aan het eind van het jaar het minimum aantal uren school maar behaald.

Je kan geen één krijgen door afwezigheid in welke vorm dan ook. Toetsen zijn er om te monitoren of je het vakgebied beheerst, niet om te monitoren of je wel naar school komt. Voor het niet op school komen, hoort school (als het niet geoorloofd is) andere consequenties te geven. Het is wel aan school om te kiezen voor wel of niet een herkansingsmogelijkheid en in welke vorm dit gaat. Een pittige opdracht om te laten zien of de stof beheerst, kan dus het gevolg zijn. Dus, goede afspraken maken is wel verstandig.

Wist je trouwens dat je als leerling meer rechten hebt dan dat school jou laat weten. dat er bijvoorbeeld limieten zijn op de tijd tot wanneer school je kan laten nablijven.