krijg je een trema alleen bij deze combinaties aa, ae, ai, au, ee, ei, eu, oe, oi, oo, ou, ui en uu. ? en hoe gaat het precies in zn werk ?

snap het niet zo goed

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kaart Nederlandse spelling die je elk jaar bij je schoolboeken kunt bestellen is ideaal en superduidelijk!
(Van Dijk boeken) of gewoon los: Nederlandse spelling in kaart gebracht - Jan Heerze e.a. Alle nieuwe spellingregels en tevens een overzichtelijk schema voor de werkwoordspelling op een in drie slagen gevouwen kaart, gestoken in een transparante hoes. Geen gezoek en geblader meer; alles direct bij de hand.
De tweede druk is geheel conform de jongste spellingherziening. Artikel ISBN Prijs
Tweede druk 978-90-6675-261-0 5,50
http://www.walvaboek.nl/

Antwoorden (3)

Eerst de " (shift + toest links van Enter (bij de meeste toetsenborden)) indrukken en dan de e/a/o/u/i

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was m'n vraag niet :P maar heb ik wel wat aan dankje :D
Een trema in een woord, geeft aan dat er bij die letter een nieuwe lettergreep begint.
zoals in knieën, zonder trema staat er knieen en ga je het als 1 geheel lezen.

Een trema kan ook op de e of i alleen staan, denk aan weeïg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft een trema (eigenlijk deelteken) alleen te gebruiken als er kans is op spraakverwarring als je dat niet doet.
Bijvoorbeeld wel in coöperatief, ruïne en officiële, maar niet in gearmd, omdat de e en de a samen geen klank vormen, en er hier dus geen kans is op verwarring zonder deelteken.
TUssen de twee delen van een samenstelling komt dan weer een koppelteken (liggend streepje) in plaats van een deelteken. (zee-egel, maar ook bijvoorbeeld bij mee-eter, en na-apen)
Als je het nog uitgebreider na wilt lezen, er zijn nog meer regels, kun je via onderstaande link alle regels bekijken. Als je op de afzonderlijke hoofdstukken klinkt, wordt het precies uitgelegd.