Als ik overstap van Hogeschool naar LOI en ik haal binnen 3 jaar mijn HBO Bachelor diploma, wordt mijn studieschuld dan omgezet in een gift?

Ik doe op dit moment een HBO ICT (deeltijd)opleiding op het Windesheim. Ik zit erover na te denken om over te stappen naar de LOI. Ik heb wel is gelezen dat als ik nu zou stoppen met mijn opleiding en binnen 10 jaar een ander HBO diploma haal, de studieschuld (van bijvoorbeeld OV) omgezet wordt in een gift. Weet iemand of dit ook geldt voor een LOI opleiding?

Het gaat om precies dezelfde opleiding, en om een volledig HBO Bachelor opleiding.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom wil je weg bij Windesheim?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wil wat meer mijn eigen tempo e.d. kunnen bepalen en kan bij de LOI wat gerichter mijn richting kiezen die ik niet op het Windesheim kan kiezen. Verder niks met Windesheim te maken, prima school.
Erna55
8 jaar geleden
Welke richting kun je niet binnen Windesheim kiezen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In welk jaar zit je nu, val je niet onder het nieuwe leenstelsel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 De richting die ik wil kan wel in het Windesheim, maar met minors e.d. heb ik bij de LOI meer opties. Plus dat ik bij de LOI ook wat meer vrijheid heb in hoe ik mijn week in deel, aangezien ik ook met mijn werk zit. @pieter1986 Ik zit nu in het tweede jaar en val nog onder de oude situatie. Ik ontvang verder niks meer wat betreft OV en studiefinanciering omdat ik deeltijd doe. Echter heb ik het eerste jaar voltijd gedaan en hier dus ook ov en studiefinanciering gehad. Vandaar de vraag.

Antwoorden (2)

Als je nu voldoet aan de vereisten voor een prestatiebeurs, kan (!) het zijn dat je daaraan blijft voldoen als je overstapt naar LOI. Wat ik o.a. vond:

"Vraag

Welk diploma is geldig voor omzetting van mijn prestatiebeurs voor het hoger onderwijs?

Antwoord
Hoeveel jaren lening prestatiebeurs na het behalen van je diploma omgezet worden in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma. Als je bijvoorbeeld een diploma haalt voor een vierjarige studie (een studie van 240 studiepunten) dan zetten we vier jaar lening prestatiebeurs om in een gift. Heb je een diploma behaald voor een tweejarige studie, dan zetten we twee jaar lening prestatiebeurs om in een gift.

Kijk hieronder voor een overzicht van het aantal jaren prestatiebeurs dat wordt omgezet:

associate-degreeprogramma: 2 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
wo-bachelor: 3 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
hbo-bachelor: 4 jaar
wo-bachelor + wo-master 1 jaar: 4 jaar
hbo-bachelor + hbo-master: 5 jaar
wo-bachelor + wo-master 2 jaar: 5 jaar
Wo-bachelor + wo-master 3 jaar: 6 jaar
Ook diploma's van een deeltijdopleiding of een opleiding aan de Open Universiteit kunnen recht geven op omzetting van de lening prestatiebeurs.
Dit diploma moet dan door de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) met een diploma zoals hierboven genoemd gelijkgesteld kunnen worden. Daarvan is sprake, als de betreffende opleiding in het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (Croho) is geregistreerd. Klik op onderstaande link om het Croho te raadplegen."

Als je de lijst van de Croho bekijkt, zie je als je zoekt op LOI ook o.a. HBO-Informatica erbij staan, aannemende dat dit jouw OCT-opleiding is.

Informeer voor de zekerheid ook bij je decaan, studieloopbaanbegeleider, studieadviseur, onderwijsbureau of welke persoon bij jou op school gaat over studiegerelateerde vragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Loi is volgens mij geen erkende opleiding waarvoor je studiefinancering voor kunt vragen , maar ik zou voor de zekerheid de afdeling studiefinancering wereld bellen