Wij zoeken een manier om een werknemer van buiten de EU aan te nemen zonder de hele procedure in te gaan van het aanvragen van een werkvergunning?

Wij krijgen veel open sollicitaties uit het buitenland van specialistische werknemers. Een specialisme dat in Nederland veel minder voorkomt. Echter om buitenlanders van buiten de EU in dienst te nemen moeten we de hele procedure doorlopen voor het aanvragen van een werkvergunning. Deze procedure duurt lang, is kostbaar en voor ons onzinnig omdat we goeie mensen op een presenteerblaadje krijgen aangeboden.
Als kennismigrant zouden we het kunnen versnellen, echter het salaris van de toekomstige werknemer is daarvoor te laag.
Via een uitzendbureau iemand in dienst nemen is ook geen optie, dat is voor ons te duur.
Weet iemand een andere manier om buitenlanders van buiten de EU in dienst te kunnen nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, willen jullie een werknemer van buiten de EU aannemen en officiële procedures vermijden zodat je deze werknemer een 'Nederland-onwaardig' salaris kunt bieden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nee, krijg je er juist heel veel problemen BIJ...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Bliets, daar zeg je zo wat...!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hebben zichzelf net aangemeld,... eerste vraag dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met andere woorden: je wil werkkrachten in het zwart aannemen?

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Dit zijn de gevolgen als je dit zo zou doen.

Mensen met een niet-Nederlandse nationaliteit die werken, zonder dat zij daar een vergunning voor hebben (illegale arbeidskrachten), zijn goedkoper dan Nederlandse krachten. Hierdoor kan concurrentievervalsing ontstaan. Bijvoorbeeld wanneer illegale arbeidskrachten worden gekozen boven Nederlandse werknemers.

Werkgevers die illegale werknemers in dienst hebben, laten deze mensen meestal werken tegen een te laag loon en slechte arbeidsomstandigheden. Ook houden de werkgevers zich niet aan cao’s en betalen zij geen belasting en premies voor verzekeringen. Ziektekosten als gevolg van een bedrijfsongeluk worden dan niet vergoed.
De inspecteurs van de Arbeidsinspectie controleren regelmatig of werkgevers een geldige tewerkstellingsvergunning hebben voor iedere werkende vreemdeling voor wie arbeid niet vrij is toegestaan. Bedrijven die illegale werknemers in dienst hebben riskeren een boete van € 8.000 per werknemer. Voor particulieren is dat € 4.000.

Zwartwerken
Ongeveer 75% van de 1,2 miljoen huishoudens die een werkster hebben, betaalt de huishoudelijk hulp zwart. Dit houdt in dat de werkgever en werknemer geen belastingen en sociale premies betalen over het loon. Ook in de bouw (bouwvakker, klusjesman), tuinbouw, horeca en kinderopvang (oppas) komt zwartwerk vaak voor. Zodra de Arbeidsinspectie vermoedt dat er sprake is van zwartwerk, wordt de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) ingeschakeld. De zwartwerker en werkgever moeten de verschuldigde belasting en sociale premies terugbetalen. Ook kunnen zij een boete krijgen.

In België kunnen werkgevers of mensen die zwartwerkers in dienst nemen, zware geldboetes of zelf gevangenisstraffen oplopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zoeken naar een "derdelander":
1) Een NON-EU'er die (via een ander land dan Nederland) in de EU een verblijfsvergunning heeft gekregen, deze heeft omgezet in een verblijfsvergunning voor langdurig ingezetenen (na 5 jaar) en daarna een verblijfsvergunning heeft gekregen in Nederland op basis van EU-rechten (het 1e jaar na omzetting mag deze persoon nog niet werken).
Of
2) Een NON-EU'er die (via een ander land dan Nederland) via de buitenlandse partner een verblijfsvergunning in Nederland heeft verkregen op basis van EU-rechten (oftewel EU-route). Deze persoon mag na het verkrijgen van de verblijfsvergunning meteen in Nederland werken.
Je kunt adverteren op de onderstaande sites.