Wat is het verschil in een hbo master en een academische master?

en heb je na de opleiding meer kans op een baan bij een van de twee varianten en verdient iemand met een academische master meer dan een hbo master?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Als het gaat om gemiddelden dan zijn de werkloosheidscijfers voor net afgestudeerde hbo-ers en academici bijna gelijk. Het inkomen van werkende academici ligt gemiddeld wel een stuk hoger dan dat van een afgestudeerde hbo-er, zo'n 600 euro.

Volgens de hbo-monitor was in 2014 het gemiddelde inkomen van hbo-ers 361 euro gedaald ten opzichte van de vijf jaar ervoor.

Maar dit alles is statistiek. Als je wilt weten of je met een opleiding kans maakt op de arbeidsmarkt, dan zul je je in concrete sectoren moeten verdiepen. Zo maak je ook als je aan de universiteit een taal of andere geesteswetenschap studeert weinig kans op een baan, en als je die toch vindt is deze meestal slecht betaald. Op dit moment (2015) zijn er vooral banen in de technologische sector, tandheelkunde en farmacie en theologie (!).

Uit onderzoek van Elsevier uit 2013 blijkt het volgende voor het hbo:
"Bij de hbo’ers hebben afgestudeerden van de opleidingen werktuigbouwkunde, elektrotechniek en informatica een sterke positie op de arbeidsmarkt. Ze hebben relatief snel werk, een vast contract en een hoog startsalaris. Ook de opleidingen constructiestudies, bedrijfseconomie en financial services management hebben goede perspectieven op de arbeidsmarkt."

Voor concrete perspectieven zul je moeten kijken naar concrete vakgebieden. Algemeen kun je stellen dat academische studies meer gericht zijn op (eigen) onderzoek. Bij vakken die zowel op hbo- als universitair niveau zijn te volgen zie je in de uitvoering meestal dat academici de hogere functies bekleden en dat hun loopbaan langer doorgroeit. Met alleen een hbo-diploma op zak kun je bijvoorbeeld geen advocaat of rechter worden, of medisch specialist.