Het wettelijke aantal vakantie-uren per jaar is 4 keer het aantal uren dat u per week werkt.

Extra vakantiedagen

Het kan zijn dat u meer vakantiedagen opbouwt dan het wettelijk aantal vakantiedagen. Deze vakantiedagen heten bovenwettelijke vakantie-uren. In uw cao of arbeidsovereenkomst kunnen hierover afspraken staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt er aan wat voor contract je hebt en wat er over in de CAO staat.

Als je een parttime contract hebt, dan is de kans groot dat je extra uren gezien worden als meerwerk (geen overwerk)
Dan is de werkgever verplicht om je normale uurloon uit te betalen en daar komen dan ook de normale toeslagen bij die ook voor je andere uren gelden (vakantie, pensioen e.d.)

Als je een fulltime contract hebt dan worden de extra uren geen meerwerk genoemd maar overwerk. Over een overwerk vergoeding krijg je geen vakantiegeld of vakantieopbouw. Dit wordt ook apart vermeld op je loonstrook. (categorie bijzondere beloningen)

Overigens kan er ook in de COA staat dat de tijd-voor-tijd-regeling geld. Dan krijg je dus geen extra geld, maar kun je de extra gewerkte uren op een ander moment opnemen. Hierover worden geen toeslagen betaald en krijg je dus ook geen vakantieopbouw.

Hoe de opbouw van de vakantiedagen precies is, kun je vinden in je CAO en anders in je contract. (Dus naast die vier wettelijke weken)