Hoe is de strandwacht in België geregeld?

Ik ga zeer waarschijnlijk na de zomervakantie stage lopen in iin Belgisch ziekenhuis. Nu lijkt het mij mooi om in de zomervakantie, en eventueel daarna nog, als strandwacht te werken.

Ik weet zo ongeveer de procedures van de strandwacht in Nederland. Ik heb ook verschillende brevetten, zoals grote A en B van de KNBRD.

Heeft iemand ervaringen met de strandwacht in België?
Of weet iemand hoe het daar geregeld is, hoe ze aan mensen komen die daar (in de zomer) werken?
En kun je daar ook als buitenlander werken?

Toegevoegd na 34 minuten:
Kun je als buitenlander aan het werk in België als het georganiseerd word door de gemeente daar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Iedere Belgische kustgemeente heeft z'n eigen reddingsdienst die georganiseerd wordt door de I.K.W.V., het overkoepelend orgaan. Aan het hoofd van iedere reddingsdienst staat een hoofdredder, eventueel bijgestaan door een adjunct-hoofdredder. Elke reddingsdienst is ingedeeld in verschillende reddingsposten die geleid worden door de post-oversten. Op iedere reddingspost staan tenslotte een aantal redders (3 tot 8, aantal afhankelijk van reddingspost tot reddingspost).
Over IKWV
De Intercommunale Kustreddingsdienst van West-Vlaanderen is een opdrachthoudende vereniging en als enige aanwezig aan de Belgische kust met de opdracht in te staan voor de veiligheid van baders, zwemmers en watersportbeoefenaars.
Tijdens de maanden juni-juli-augustus en september heeft ze ongeveer 1400 strandredders in dienstverband, verdeeld over 82 reddersposten.

Toegevoegd na 32 minuten:
Als je de vereiste attesten heb denk ik wel dat dit mogelijk moet zijn als buitenlander,maar je zal best met de gemeenten afzonderlijk daar rondcontact moeten opnemen.
vb http://vbzr.net/contact/
http://www.strandreddingsdienst.be/