Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik ontslagen worden met een vast contract voor onbepaalde tijd?

sinds een half jaar zit ik in de ziektewet met een burn out.
daarintegen gaat het wel heel erg slecht met het bedrijf.
mijn 2 collega's hebben geen vast contract.
wat ze doen is mijn functie opheffen... daarentegen kan ik wel de functie van mijn collega overnemen als ik weer beter ben. tegelijkertijd beweert de directie dat ik niet capabel genoeg bent om die functie te vervullen terwijl ik het wel ben. Want dat is echte onzin. wat zijn mijn kanzen als ikzelf het verweer ga voeren? waar moet ik precies op schieten? Bedank t

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
871

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In principe is het zo dat de werkgever in jouw geval een opzegverbod heeft. Ondanks de constructie die hij heeft bedacht, mag hij jouw contract niet opzeggen. Zelfs al het slecht zou gaan met bedrijf en met de constructie zoals hij die nu heeft bedacht.

Wel kan hij naar de kantonrechter gaan om ontbinding van jouw contract te vragen. Het ligt er maar net aan hoe hij het brengt, maar in het geval van een overduidelijke reorganisatie is de kans groter dat hij wel zijn zin krijgt:
"Als de kantonrechter het vermoeden heeft dat de ontslagaanvraag van uw werkgever verband houdt met uw ziekte, dan zal de ontslagaanvraag waarschijnlijk afgewezen worden. Vraagt uw werkgever overduidelijk ontslag aan wegens een andere reden (bijvoorbeeld vanwege een reorganisatie), dan is er een reële kans dat de rechter uw arbeidscontract ontbindt, ook als u ziek bent. "

In jouw geval kun je dus het beste een jurist om advies vragen hoe verder te handelen. Er zijn voldoende advocatenkantoren die een vrijblijvend spreekuur hebben en je van kosteloos advies kunnen voorzien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding