Hoelang mag je werken als inval?

Ik heb een contract bij een schoonmaakbedrijf voor ong. 8,25 uur per week.
Nu werd mij, bijna een jaar geleden, gevraagd of ik wou invallen op een pand omdat die vrouw ermee wou stoppen.

Nu zijn we bijna een jaar verder en ik heb niks over het invallen op papier staan. Ik krijg de vakanties wel doorbetaald en de ziektewet dat weet ik niet.

Nu vroeg ik mij af of een bedrijf niet verplicht is om je na zo'n lange tijd aan te nemen? En wat mijn rechten hierin zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

In dit geval is er sprake van een vast gegeven. Indien je drie maanden of langer aanvullende uren maakt mag je er van uitgaan dat je contract ook voor dat aantal uren is uitgebreid inclusief alle voorwaarden die bij een contract van dat aantal uren hoort.
Een werkgever had dit enkel kunnen voorkomen door met jou een schriftelijk overeenkomst op te stellen waarin jullie afspreken dat het voor een maximale periode zo is omdat er bijvoorbeeld een langdurig zieke is die jij vervangt.

AL geven ze je het niet. Feitelijk heb je het al. Ze mogen je dus niet zomaar terugzetten in uren. JE valt hierdoor dus gewoon onder de CAO schoonmaakpersoneel en hebt ook recht op pensioen, vakantiegeld ziekenverzuimvoorwaarden etc.

Dat heet weerlegbaar rechtsvermoeden