wat kan je worden met een studie biologie worden?

Ik zou graag biologie studeren, ik weet alleen niet wat ik daarna moet gaan doen. mischien weet iemand welke beroepen je er mee kunt uitoefenen, hoeveel het bruto verdient en of er genoeg werkgelegenheid voor is. ik zou het liefst iets doen met evolutie en/of genetica.

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel inderdaad een biologische studie op de universiteit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

Als bioloog kan je op verschillende plaatsen aan de slag, erg afhankelijk van je richting.
Tijdens je studie kan je je al bezig houden met onderzoeken die vaak op de universiteit worden gedaan.
Met een universitaire opleiding kan je altijd uitgaan van een inkomen voor een goed belegde boterham.
Voorbeelden van banen, onderzoek aan universiteit of bij het TNO,
werken in musea, het onderwijs, voorlichting.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de tweede link vind je info over banen kansen, dit hangt erg af van wat voor richting en wat je wil, onderzoek, bedrijfsleven....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen HBO biologie alleen bestaat niet.
Wél bestaat er HBO Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek. Soms noemen ze dit HBO Chemie en Biologie, dit is toch hetzelfde.

Zoals de studienaam al doet vermoeden, is dit voornamelijk laboratoriumwerk. Dat kan in een ziekenhuis, maar natuurlijk ook in een laboratorium van een medicijnen fabrikant.

Wanneer je meer richting de medische kant op wilt, dan zijn er tal van opties. Therapeut, verpleegkundige, doktersassistent te veel om op te noemen. Kijk in de bronnen, daar kun je zelf kijken welke informatie je kunt gebruiken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wel bestaat er trouwens een WO Biologie. (zie bronnen). Je kunt hier ontzettend veel richtingen mee op. Dit is wel vergelijkbaar met de hierboven beschreven HBO opleiding, je zoekt het dan hoger op, je bent dan meer zelfstandig bezig met onderzoeken.