Kan een werkgever je verplichten om een MBO-4 opleiding te doen, na 40 dienstjaren.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er niets in ziet, dan raad ik je aan om het niet te doen.
Je hebt waarschijnlijk al een leeftijd waarop het niet zo makkelijk meer is om zo;n opleiding erbij te doen.
Wat is het ergste dat er kan gebeuren in dit geval?
Ga anders eens informeren bij de vakbond, zij kunnen je beter raad geven.
Ik ben zelf in de WAO belandt doordat ik gewillig nog even een opleiding erbij ging doen na 30 jaar werk. Ik ging eraan onderdoor!

Antwoorden (3)

Tja wat is verplichten? Maar in deze tijd van werkloosheid zou ik gewoon meewerken aan zijn verzoek. Met al je ervaring moet dat toch lukken.

Je moet rekenen dat heel de CAO s op losse schroeven staan in tijden dat er minder werk is. Bovendien zijn er steeds minder mensen lid van een vakbond, dus dat maakt de positie van de werknemer er niet sterker op.
Gewoon meewerken dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al zo lang in dienst bent, ben je geen 20 meer en is dit een zeer grote opgave.
Ik ken mensen die gewillig meewerkte, maar mooi in de ziektewet terechtkwamen wegens overwerkt zijn. Dit kwam nooit meer goed vanwege de leeftijd en zij belandde(n) in de WAO.
Reddie
12 jaar geleden
@Meike2, jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat zal overkomen. Het hangt zowel van de persoon als van het werk als van de opleiding af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ineke: ervaring zegt weinig over hoe goed je de boeken in kunt duiken na zoveel jaar. Verder kan het best dat Gast amper een opleiding heeft en al helemaal nooit geleerd heeft hoe te leren. Niet te makkelijk over denken!
nee, niemand kan je iets verplichten als het over onderwijs gaat.
je werkgever heeft je destijds aangenomen en wist toen hoe je er voor stond.
wanneer je een vast contract hebt, kun je niet zomaar buiten gezet worden.

Persoonlijk vind ik het wel verstandig om goed opgeleid te zijn. het is nooit weg om iets bij te leren.
als je werkgever wilt dat je iets bij leert, zal hij waarschijnlijk ook (een deel) betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien uw functie vereist dat u die opleiding benodigd kan uw werkgever u verplichten de opleiding te volgen.

Mocht u de opleiding weigeren kan uw baas u terug zetten naar een lagere functie met de daarbij behorende beloning, is het niet mogelijk een lagere functie te bekleden dan kan de baas een ontslagvergunning aanvragen, deze wordt meestal ook verstrekt.