opzegtermijn werknemer, i.c.m. vakantie dagen e.d.

Ik heb een opzegtermijn van 2 maanden, de laatste 2 weken hiervan heb ik al als vrij staan.

Is het mogelijk om nog de andere laatste 2 weken ook vrij te nemen en dus eigenlijk een maand eerder uit dienst te treden? Er zijn genoeg mogelijkheden om mij te vervangen, en ik heb er genoeg dagen voor. Helaas denk ik niet dat mijn werkgever erg veel respect voor mijn keuze zal hebben en hij zal het mij dus zo moeilijk mogelijk maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je hebt hier te maken met een aantal verschillende regels:
- Vakantie dagen worden in overleg opgenomen
- Je moet in de gelegenheid worden gesteld om je vakantiedagen te gebruiken

In dit geval is de tweede regel niet zo belangrijk, je hebt namelijk al 2 weken vakantie genomen, en daarmee wordt aan deze regel voldaan. Dat je verder geen tijd meer hebt is natuurlijk lastig voor jou, maar van geen belang. Want als je wel was blijven werken voor dit bedrijf had je verder in dit jaar die vakantiedagen (neem ik aan) nog wel kunnen opnemen.

Oftewel, in overleg mag je deze vakantie dagen opnemen. Leg het gewoon aan je werkgever voor, meestal werken ze daar wel aan mee. Vooral als jij kunt aangeven dat je alles voor die tijd goed kunt overdragen.

Bedenk wel dat je je werkgever zo ook wel voor een probleem kunt zetten, als hij pas 1 maand voor jij weggaat een vervanger heeft, en jij dan al weg bent is er geen inwerk periode meer.

Stappenplan:
1. Bedenk wat je zelf kunt doen om alles op tijd over te dragen.
2. Leg dit voor aan je werkgever, en vraag om die twee weken extra vrij.
3. Zo niet, dan niet. Ga geen ruzie maken, wie weet wanneer je weer met hem te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt recht om jouw vakantieuren op te nemen. Dus ja dat kan en mag de werkgever niet verbieden want er is geen alternatief meer om ze later op te nemen, gezien je weg gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoort dit ook in m'n cao / contract te staan? Of ergens anders zodat ik dit als officiële bron kan laten zien?
Utrecht
12 jaar geleden
Aan de andere kant kan vakantie alleen worden opgenomen "indien de dienst het toelaat".
Er is dus een kans dat je deze 2 extra weken niet (volledig) mag opnamen maar dat je werkgever ze je liever uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@JanBikker ik heb wat voor je gevonden. Ik denk dat je hier je antwoord wel kan vinden. http://www.arbeidsrechter.nl/einde-contract-uitbetalen-en-verklaring-openstaande-vakantiedagen
Je werkgever mag het je wel verbieden. Als hij nee zegt moet je gewoon werken tot je vakantie. De uren die je nog hebt staan moet hij dan wel uitbetalen.