Wanneer je afhankelijk bent van vaste dagen kinderopvang, mag je werkgever je dan ontslaan omdat zij dit werkweigering vinden?

De werkgever wil geen vaste dagen geven en zegt: "Wanneer je niet komt (ook al komt dit doordat je geen opvang hebt) is dit werkweigering en wordt je op staande voet ontslagen."

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb hetzelfde gehad.
mijn zoontje had zwemles op donderdagmiddag, en de naschoolse opvang kon hem niet daar ophalen, en de school wilde hem niet op tijd op school afleveren, want de juf liet de kinderen bij het zwembad achter en ging vast een uur eerder naar huis.
na twee maanden op donderdag om 2 uur naar huis gegaan te zijn, ben ik "in onderling" overleg ontslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij had dus zwemles van school en onder schooltijd? En op de normale eindtijd van school was je zoontje niet op school om opgehaald te kunnen worden? In zo'n situatie zou ik denk ik op hoge poten naar de schooldirectie gestapt zijn. Want dat lijkt mij onaanvaardbare situatie. Je kind moet gewoon aan het einde van de schooldag op school opgehaald kunnen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb je goed begrepen.
de school is degene de mij (en mijn kind) liet barsten.
de eerste keer heeft mijn knulletje dus een paar uur in het zwembad rondgezworven, omdat ik tegen de school gezegd had dat ik niet om 3 uur bij het zwembad kon zijn, en dat hij om 3 uur op school opgehaald zou worden. kom ik om 6 uur bij de opvang, is ie daar niet.

Antwoorden (4)

Ligt eraan wat er in je arbeidscontract staat. Als je een onregelmatige baan hebt zul je toch echt onregelmatig moeten werken als je er met je baas geen vaste afspraken over kunt maken. Als je met je baas hebt afgesproken dat je op vaste dagen werkt mag hij dat niet zomaaf veranderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heb je waarschijnlijk niet vastgelegd tijdens je aanname. In overleg met een werkgever kan er veel. Als jij bijv. niet op woensdag kunt werken en de werkgever heeft je dan nodig ipv de dinsdag die jij wel kunt maar de werkgever heeft geen werk genoeg op dinsdag, wordt het wel lastig. Probeer in open overleg het met elkaar eens te worden. Bied aan te wisselen of een andere oplossing te vinden. Laat merken dat je hem begrijpt en het vervelend vindt. Laat zien dat je meedenkt. Dan komen jullie eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal afhankelijk van je contract. Als daarin staat dat geen vaste dagen werkt, maar flexibel, dan is dat wat je moet doen om deze baan te behouden. Dat je op bepaalde dagen onmogelijk geen kinderopvang kunt vinden, is voor jouw werkgever niet van belang.

Ik denk dat je dus een oplossing met je werkgever moet zien te vinden voor de uitzonderingen. Ik denk daarbij een ziekte van je kindje of een tandartsbezoek. Voor het andere zal je dus zelf een oplossing moeten vinden.

Even een ideetje. Er zijn natuurlijk meer ouders met dit soort problemen. Je kunt proberen een groepje ouders bij elkaar te brengen, om zo elkaar te kunnen helpen bij oppasproblemen. Maw je past op elkaars kids.

Overigens zou het de werkgever wel sieren als hij iets meer compassie zou hebben....maar ja het blijft ook een zakelijke gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is afhankelijk van je arbeidscontract, dus de afspraken die je zwart op wit op papier hebt staan. Wanneer er dus niet in je contract gerept wordt over vaste dagen en/of tijden, hoeft je baas hieraan geen gehoor te geven. Wanneer je dan niet naar je werk komt, is dit dus inderdaad werkweigering. Het klinkt hard, maar jouw baas heeft er hoogst waarschijnlijk geen boodschap aan dat jij moeilijk zit met de opvang en ziet dit echt als jouw probleem. Dit gezien zijn reactie dat hij jou op staande voet zal ontslaan als je niet komt opdagen. Het is heel jammer dat het zo werkt vind ik. De politiek wil graag alle vrouwen aan het werk hebben, maar je moet (meestal) als moeder/vrouw zijnde zelf maar zien hoe je het allemaal regelt.