Hoe kunnen we de bonussen stoppen?

In Amerika en Engeland begint het uitkeren van bonussen in het bankwezen weer de kop op te steken.
Nederland zal ook wel volgen. Hoe kan dit gezond worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet. Een beetje bij de banken die tijdelijk in staatshanden zijn, maar verder niet.
Lees De Prooi eens, over de opkomst en ondergang van de ABN-AMRO bank.
Daar lees je dat een beetje zakenbankier snel goed is voor 20 miljoen inkomsten per jaar voor de bank. Ze vinden dat al gauw één à twee miljoen waard aan bonussen. En als je hem dat niet geeft, dan gaat ie naar een een bank die het hem wel geeft. Het is inherent aan de vrije markteconomie, wat je ook daarover mag denken, en wat je ook denkt over de puinhoop die de banken er recent van hebben gemaakt.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kapitalisme afschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen het geld terug in de ouwe sok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de bonussen gekoppeld worden aan prestaties, zie ik niet in waarom ze zouden moeten stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet meer uit te roeien... Het is er en zal blijven bestaan... Ze noemen het anders wellicht, maar exorbitante geldstromen naar CEO´s van grote bedrijven zullen er blijven bestaan...

Het is ongezond, en dat zal zo blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang het kapitalisme nog de toonaangevende ideologie is in de wereld, er geld wordt verdiend met windhandel (wat geldverkeer feitelijk is) zal het systeme in stand blijven.

Vooral de overwaardering voor hoge inkomens en de macht die ze in de wereld aan personen geven, voedt dat systeem natuurlijk. Zoals ze in Amerika zeggen : if you pay for a monkey, you get a monkey. Blijkbaar is het geen baan die iedere boerenl*l kan uitvoeren (al vrees ik dat er meer connecties dan kennis bij komt kijken, maar wie ben ik) maar wordt het in die kringen echt gezien als een extra beloning voor inspanningen en, uiteindelijk, resultaten. En in die categorie inkomens gaan mensen natuurlijk niet harder lopen voor een kerstgratificatie of een dinerbon.

Dat klinkt ons natuurlijk niet eerlijk in de oren, mede omdat het stukloon en loon naar prestatie op de normale bedrijfsvloer al jaren not done zijn (iemand die zich te pletter werkt krijgt gewoon net zo veel als iemand die de kantjes er vanaf loopt, of iemand die gewoon fysiek of mentaal minder kán- wat wer iets 'eerlijker' voelt), en de bedragen zijn natuurlijk voor Jan met de Pet ook schrikbarend.

Maar hoe hard we ook gillen, dat systeem zie ik voorlopig echt nog niet verdwijnen. Zeker niet als je beseft dat ook Jan met de Pet nog behoorlijk kan kwijlen over een paar eurootjes meer of overbodige materiële bezittingen. We zijn geen haar beter. Keihard ageren tegen bonussen is soms best terecht (hoewel ik ook beslist niet geloof in communisme) , maar bij sommige mensen heeft het meer met jaloezie te maken dan met oprechte politieke verontwaardiging of socialistische motieven. Zelf leveren ze ook hun kerstbonus niet in voor het goede doel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je betoog is een beetje dubbel. Aan de ene kant merk je op dat het niet eerlijk is dat hardwerkende mensen evenveel verdienen als zij die de kantjes eraf lopen en aan de andere kant ben je tegen bonussen, een systeem waarbij het harde werken juist wel wordt beloond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, even lezen denk ik : ik deel het initiële gevoel van verontwaardiging over enorme verschillen in inkomens met zo ongeveer bijna iedereen denk ik, maar probeer dat in een reeel perspectief te plaatsen, omdat ik inmiddels wel heb geleerd dat socialisme en communisme voor mensen geen werkbare systemen zijn, en het kapitalisme hoewel niet ideaal en wat doorgeschoten, voor veel mensen en binnen een democratie wel re-de-lijk werkt. Tot er iets beters komt. Ik ben dus niet mordicus tegen bonussen want ik snap hoe het werkt, vind ze alleen ook wat aan de hoge kant klinken, maar ik ben wel degelijk voor loon naar werken en vind het juist jammer dat dat op de werkvloer niet meer gebeurt. Ik zeg : het KLINKT ons niet eerlijk in de oren, maar aansluiten probeer ik uit te leggen waarom het niet per definitie oneerlijk IS. To each his share is niet precies hetzelfde als iedereen evenveel. Misschien klinkt het ook wel een beetje dubbel omdat het een beetje dubbel IS ; ergens zouden we allemaal denk ik stiekem best willen dat iedereen tevreden kon zijn met genoeg. De geschiedenis leert ons echter, helaas, dat dat er nu eenmaal niet inzit.