Wat gebeurt er met het teveel aan beton in een betonwagen?

Niet altijd kan een betonwagen al zijn lading lossen bij een bouwproject. Wat gebeurt er met het overschot dat in de wagen achterblijft? Die wordt toch langzaam hard, ook al laat je de betontrommel doordraaien?

Picture for question
15.4K

Het beste antwoord

chauffeurs mochten vroeger de restanten doorverkopen,maar tegenwoordig moeten die allemaal terug naar de centrale,op straffe van ontslag.
restanten worden zoveel mogelijk hergebruikt en anders
worden ze in mallen gestort,voor trottoir banden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik herinner me een afspraak die mijn buurman had met zo'n 'beton-reservoir'. Mijn buurman wilde zijn oprijlaan naar z'n garage volstorten met beton, maar had er niet veel geld voor over. Via via heeft hij een afspraak kunnen maken met een 'handige' betonwerker. Die zou binnen een maand komen, maar wist niet wanneer.
De enige eis waar mijn buurman aan moest voldoen was, z'n oprit vrijhouden zodat ze konden storten wanneer het uitkwam.
Is gebeurd. Binnen een maand. Was iets te weinig.
Maar kostte maar 100 euro.

Snap je nu hoe dat werkt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is mijn schoonvader ook ooit aan zijn 50m lange oprit gekomen, stukje bij beetje, maar functioneerd nog prima en dat voor weinig geld.
Ik ken de situatie waar er te veel beton was besteld (niet bewust uiteraard) voor een vloer en dat het overschot in de voortuin werd gedumpt. Niet prettig, aangezien dat de volgende dag een hele grote harde klomp is die je maar moet zien weg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een overschot aan beton is gaat dat retour naar de beton centrale.
En bij sommige centrales storten ze de restanten in een bak die de vorm van die groot lego blokken hebben.
Deze gebruikt men vaak voor verplaatsbare wanden.
Of men stort dit op een speciale plek waar het kan uitharden, daarna wordt het weer vergruisd en hergebruikt, er gaat dus meestal dus niets verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger had je nog wel eens dat er een kub of een paar kub overbleven tijdens het beton storten.
Tegenwoordig zijn de berekeningen wat ze nodig hebben zo precies dat dat bijna niet meer gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen wij in 1963 onze eerste nieuwbouwwoning betrokken, waren we koning te rijk! Nadat het huis op orde was, moest er natuurlijk ook wat aan de tuin gebeuren. Samen met de buurman aan deslag en ja je raadt het al, nauwelijks de eerste spade in de grond en ooo wat was dat hard!
Het teveel aan beton was keurig gecamoufleerd onder 10 cm aarde tussen onze tuinen gestort.
Gelukkig hebben de bouwvakkers, die verderop in de straat nog bezig waren de boel verwijderd, uiteraard tegen betaling!
Dat kan er dus gebeuren met een teveel aan beton!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan zoals beschreven in de legioblokken.
(een idee van jansen beton)

Als er echt wat overblijft gaat het de put anders in
Dat spoelen doet men sowieso dagelijks om aankoeken te voorkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de beton die overblijft op een bouwproject, wordt als het mogelijk is hergebruikt,of gaat naar de puinbreker,vroeger mocht je "'overbeton" wegbrengen als je er iemand voorhad,tegenwoordig mag dit niet meer vanwege het milieu,alles wordt nu gescheiden,zand en grind wordt gespoeld ,waarna het cement en water opnieuw worden gebruikt,het zgn slurry water,zand en grind wordt meestal bij ons op de centrale ,in en container afgevoerd.

Toegevoegd na 28 minuten:
het gebeurt eigenlijk zelden dat een bestelde hoeveelheid beton klopt meestal wordt er teveel besteld het is dus de dagelijkse praktijk dat er teveel besteld wordt,een uitvoerder stuurt je liever weg met 2 M3 dan dat hij moet wachten op misschien een 0,5m3,ik moet toegeven dat het inderdaad vaak moeilijk is om dit precies te berekenen,dit ligt ondermeer aan de samenstelling e.d.