Kan een voertuig weggesleept worden dat er geparkeerd staat op een privaat terrrein of plaats met een openbaar karakter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Niet zonder 'pardon'. Het betreft immers om andermans eigendom.
Eigenrichting ofwel 'eigen rechter spelen' is verboden, maar dit betekent niet dat men alles dient te dulden. Dit betekent dat als de politie niet meewerkt er een takeldienst ingehuurd dient te worden indien het voertuig echt van het terrein af moet. De kosten hiervan kan men proberen te verhalen op de eigenaar/bestuurder. Hierbij zijn de volgende punten van belang:

• Ten eerste: de aansprakelijkheid van de foutparkeerder wordt juridisch gezien gebaseerd op de onrechtmatige daad. Hiervoor is naast de inbreuk op een recht (hier het eigendomsrecht), vereist dat er sprake is van schuld. Men kan betwisten of iemand wel schuld heeft als hij een terrein oprijdt waarvan hij niet wist en ook niet hoefde te weten dat het privé-terrein betreft. Daarom is het van belang om met borden aan te geven dat het privé-eigendom betreft. Denk hierbij o.a. het welbekende blauwe bordje: “verboden toegang voor onbevoegden, Art. 461 wetb. v. Strafrecht”. Had de onbevoegde parkeerder er geen weet van en hoefde hij ook niet te weten dat hij een inbreuk maakte op het eigendomsrecht, dan kunnen de kosten niet op hem worden verhaald, sterker nog, je maakt je schuldig aan diefstal. Bovendien kan men aansprakelijk worden gehouden voor eventuele schade door het wegslepen.

• Ten tweede: Om de wegsleepkosten te verhalen is het noodzakelijk dat de identiteit van de overtreder bekend is. In de praktijk is het soms moeilijk deze persoon te achterhalen. Het is niet zomaar mogelijk de weggesleepte auto achter te houden totdat de kosten zijn betaald, dat recht hebben alleen overheidsinstanties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jij je auto op een privé plek heen zet, mogen ze hem zonder pardon weg slepen , er staat immers aangegeven dat het een privé plek is , daar mag jij dus niet parkeren